fredag 8. april 2011

Eldreopprør i Gjerstad!

Eldrerådet har sendt søknad om å bli fritatt fra sine verv ut resten av denne perioden. Dette kommer som en konsekvens av at kommunestyret tidligere vedtok at rådet ikke skulle få anledning til å delta på kommunestyremøtene. Jeg har stor forståelse for at det kan være frustrerende å føle at man ikke blir hørt, men så lenge eldrerådets høringsuttalelser blir lagt ved i saksdokumentene til kommunestyret, får kommunestyremedlemmene informasjon om eldrerådets syn i de ulike sakene.

Personlig så stemte jeg for at eldrerådet skulle få anledning til å møte i kommunestuyret. Jeg er positiv til å tenke i litt nye baner, og tror absolutt ikke eldrerådet ville komme til å misbruke denne tilliten.

Arbeiderpartiet frontet saken om å nekte eldrerådet adgang, og fikk med seg flertallet i kommunestyret på dette, med begrunnelse at de burde melde seg inn i et parti og bli valgt inn på normal måte. Dette er jeg ikke enig i. Med en viss erfaring i å måtte håndtere diverse hatter etter hvert, kan det stilles spørsmål om det er partimedlemmet eller eldrerådsmedlemmet som kom med sine meningsytringer om forslaget til AP skulle praktiseres. Man er valgt inn for et parti, men det er ikke bestandig at partigruppe og eldreråd vil være enige i alle saker. Og vil man kanskje til og med være inhabil i behandlingen av saker som omhandler eldre, hvis man samtidig er medlem i eldrerådet?

Jeg mener derfor at et lovpålagt organ burde få anledning til å møte opp på møter som vedrører oppgavene de er pålagt å mene noe om. Nå kommer fritakssøknaden opp i kommunestyret, og selv om det ganske sikkert ikke er gode nok grunner for å innvilge fritak, ser jeg ikke at dette er noen stor sak å lage konflikt om.

Hvorfor ikke la eldrerådet få delta i møtene ut perioden, som en prøveordning? Dette forslaget kom Kai O. Sandåker (V) med i det aktuelle møtet, og om ikke han kommer med dette forslaget på nytt, vil jeg selv foreslå dette. Så får vi se om Arbeiderpartiet er like standhaftige som sist, eller om de evner å se litt større på denne saken. Det finnes mange eksempler fra andre kommuner der de har åpnet opp kommunestyrene for publikumsdeltakelse. Det mener jeg er en mye større utfordring enn å i det minste la våre lovpålagte organer få anledning til å si noe i våre møter. Siste ord i denne saken er ganske sikkert ikke sagt...

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar