søndag 5. juni 2011

Arendal og raushet

Jeg registrerer at redaktøren i Lillesandsposten, Thor Børresen i et avisinnlegg i Agderposten ikke har særlig sans for Arendals politikere, og utfordrer de mindre kommunene på hva de synes om Arendal i Østre Agder regionråd. Jeg er av den oppfatning at Arendal så absolutt har tatt inn over seg at de er nødt til å vise raushet med oss andre småkommuner for at dette regionrådet skal ha livets rett.

Selv om vi i Gjerstad, helt øst i fylket, uansett må gjøre så godt vi kan på egen hånd for å skape utvikling i egen kommune, er vi fullt klar over at den kommende samhandlingsreformen vil kreve såpass mye av oss at vi ikke vil makte de oppgavene alene. Et utbredt samarbeid må til, og her føler jeg absolutt at Arendal ønsker å være med på å ta sin del av ansvaret, også for vår kommune. Både ordfører Torill Rolstad Larsen, styremedlem Einar Halvorsen og rådmann Harald Danielsen har i alle fall gjort dette ganske klart, og jeg har ikke hatt noen grunn til å betvile dette.

At Froland har valgt å melde seg ut av regionrådet forstår jeg ikke så mye av. Som medlem har de anledning til å ”shoppe” de samarbeidsløsningene de ønsker å være med på i regi av Østre Agder. Ved å velge å stå helt utenfor vil naturlig nok dette komme til å stille seg annerledes i fremtiden. Enten er man med, eller så er man det ikke. Om jeg får lov til å spå litt om fremtiden, så både håper og tror jeg at kommunen velger å melde seg inn igjen, når deres ”angst” for at Østre Agder skal være et nytt forvaltningsnivå, viser seg å være ubegrunnet. Vi har lært av forsøket vi gjorde med 8K, og ingen av kommunene ønsker dette igjen.

Når det gjelder bomsaken i Lillesand kan jeg ikke unnlate å nevne at vi i Gjerstad har hatt bomstasjon på Østerholtheia i mange år, og vært med på å finansiere den flotte motorveien mellom Grimstad og Kristiansand. For oss er vår bom et kostbart og merkbart hinder for de av våre innbyggere som jobber i Kragerø og østover. Men har vi klaget noe særlig over det? Vi innser at det er liten politisk vilje sentralt til å gjøre noe som helst med veiene uten lokal finansiering, så da har vi måttet svelge denne ”karamellen”. Jeg synes derfor det ikke er mer enn rett og rimelig at ting også kan gå den andre veien i blant. Selv om det for Lillesand er Kristiansand som er ”byen”, hender det jo at de også tar seg en tur østover og kan ha nytte av sikre og moderne veier. Men det er vel som jeg har erfart i mine år som politiker, at ”enhver er seg selv nærmest” når det kommer til stykket.

I fylkessammenslåingsdebatten er undertegnede i utgangspunktet positiv til en sammenslåing av fylkene, i første rekke med tanke på å få en sterkere påvirkningskraft på Stortinget for vår landsdel. For folk i Gjerstad tror jeg en fylkessammenslåing ikke interesserer så veldig, da vi uansett valgresultat vil være en utkantkommune. Ønsker folk i Lillesand en sammenslåing så sterkt som jeg tror de gjør, burde de kanskje heller akseptere bomløsningen som er foreslått, for om ikke annet å markere at de også har tanke om andre enn seg selv i denne saken.

Dette ville gi et signal om at også de hadde en viss forståelse for at man både gir og tar i politiske saker. Og ingen kan vel være uenige i at Lillesand har fått nyte godt av solide kakestykker på tallerkenen i forhold til den positive utviklingen i kommunen de siste årene. Det er ikke alle kommuner som får ting servert på sølvfat.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar