søndag 5. juni 2011

Er det dette regjeringen mener med god distriktspolitikk?


Nyheten om at regjeringen vil legge frem forslag som går ut på å tvangsflytte asylsøkere som begår kriminalitet i de store byene, til et oppholdssted andre steder i landet, kunne vært en fin historie 1. april. Siden vi nå er i juni måned, må jeg gå ut fra at regjeringen mener dette seriøst.

Er det noe vi ikke ønsker oss, så er det flere kriminelle i kommunen vår. At storbyer tiltrekker seg kriminelle miljøer er et kjent fenomen, men å overføre belastningen dette medfører over til kommuner på landsbygda er alldeles ikke akseptabelt! Jeg vil da ikke ha Oslos narkotikaproblemer i min kommune! De som driver med narkohandel har samtidig et nettverk de naturligvis vil ta med seg ut i de ulike kommunene rundt i landet.

Blir du som asylsøker tatt i å selge dop, må løsningen være lukkede asylmottak, og forhåpentligvis en rask og effektiv utsendelse, ikke å spre dem rundt i landet som regjeringen nå legger opp til.

Vi har et godt og trygt lokalsamfunn i Gjerstad. Skulle vår kommune bli en oppbevaringskommune for kriminelle asylsøkere vil dette føre til det stikk motsatte. I tillegg tør jeg ikke tenke på hvilket apparat og krav til kompetanse som vi måtte skaffe oss for å følge opp disse menneskene.

Jeg kommer derfor til å sende et brev til regjeringen v/statsministeren, der jeg som ordfører i Gjerstad tar avstand fra en slik politikk, og utfordrer samtidig ordførerkandidatene Inger Løite (A) og Kjell Trygve Grunnsvoll (Sp) til å gjøre det samme. I motsatt fall ber jeg om en begrunnelse for ikke å gjøre dette.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar