torsdag 26. mai 2011

Hvor lenge kan man koke suppe på en spiker?



Aust Agder Blad er nok en gang ute med en sak om mine ulike hatter. Denne gang med førstesideoppslag på at de har funnet ut at jeg i 2010 tok ut en anselig lønn fra mitt eget firma.

So what?

Ved å ta ut lønn, betaler jeg samtidig halve beløpet i skatt, penger som forhåpentligvis kommer kommunen til gode på mange måter. Ja faktisk så har jeg betalt mer skatt i 2010 enn jeg har fått i godtgjørelse som ordfører. Sånn sett så gir min virksomhet, i likhet med andre lokale småbedrifter, et viktig bidrag til fellesskapet. Kommunen har god bruk for de skattekronene de kan få, det tror jeg alle er enige i.

Grunnen til at jeg prioriterer å bruke ledige kvelder, netter og helger for å holde mitt firma i live, er at jeg som selvstendig næringsdrivende ikke har noe å falle tilbake på etter politikerlivet er over. I motsetning til ansatte i offentlig virksomhet har jeg ingen jobb som står klar og venter på meg. Så lenge det ikke går ut over jobben jeg skal gjøre som ordfører, tror jeg ikke så mange har problemer at jeg bruker min fritid på dette. Jeg har i hvert fall ikke fått noen kommentarer, annet enn fra AABs journalist som i flere sammenhenger har uttalt at dette er problematisk for noen. Jeg regner med at det i så fall er fra politiske motstandere. Det kan jeg leve godt med.

Det er få næringslivsfolk som velger å påta seg et offentlig verv som det å være ordfører, nettopp av samme grunn som jeg nevner. Det er synd at det er slik, da jeg tror samfunnet har godt av at ledende politiske stillinger blir besatt av mennesker med ulik bakgrunn, ikke bare fra offentlig virksomhet.

Uansett hvor mange oppslag som måtte komme om mine ulike hatter frem mot valget, så får Gjerstads innbyggere den 12. september anledning til å si hva de mener om jobben jeg har gjort som ordfører de siste fire årene.

Om resultatet skulle bli at jeg får fornyet tillit, forventer jeg at AAB en gang for alle forstår at mine ulike hatter ikke er noe problem for folk flest, og kanskje i stedet vil fokusere på utførelsen og resultatene av mitt virke som ordfører, fremfor hva jeg driver på med på fritiden.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar