onsdag 11. mai 2011

Positive signaler for Sørvestbanen!


Dagens mange møter startet med besøk av stortingets transport- og kommunikasjonskomite på Brokelandsheia i formiddag. Jeg fikk et bestemt inntrykk av at representantene var i "jernbanemodus" for tiden. Dette vil forhåpentligvis bli synliggjort i at Eidangerparsellen kommer med i neste utgave av nasjonal transportplan (NTP).

Foreløpige rapporter fra høyhastighetsutredningen viser at vår jernbanestrekning etter sammenkoblingen vil være den mest lønnsomme i landet både på kort og lengre sikt. Total investering for å få til Eidangerparsellen er beregnet til ca. 3,5 mrd. kroner. Fra Porsgrunn til Brokelandsheia vil det gå med rundt 5,5 mrd. i tillegg (cirkatall).

Nå er det snart på tide at stortingsrepresentantene viser at de mener noe med fagre festtaler om at de vil satse på jernbanen. Ovennevnte investering på ca. 9 mrd. kroner burde tilsi at det bare er å sette i gang. Med langt over 3.000 mrd. på bok skulle det være god anledning til å investere i et slikt samfunnsnyttig prosjekt som faktisk vil skape positive ringvirkninger for hele Sør-Norge!

Senere i dag har det vært møte i formannskapet, valgstyret og til slutt i administrasjonsutvalget.
Dagen i morgen (i dag) blir av det mer rolige slaget, og vil bl.a bli brukt til forberedelser til nytt stormøte på Abel ungdomsskole på mandag. Jeg har store forhåpninger til at vi kan få til fornuftige tiltak for et bedre samarbeid mellom ungdomsskolen og UiA.

Ellers er det jo også 17.mai neste uke, og på tide på å se på oppgavene jeg har i den forbindelse. Jeg gleder meg veldig til den nye fellesfeiringen på Abel ungdomsskole, jeg har tro på at dette vil være svært positivt for hele Gjerstad. I den forbindelse har jeg også invitert så mange som mulig fra Gjerstadheimen til å være med på feiringen. Dette ble tatt godt imot, og jeg tror mange av beboerne gleder seg til å være med på dette. Nå får vi bare håpe på at været blir litt bedre enn det kan se ut til i dag....

Fredag er det styremøte i Østre Agder, denne gang på Vegårshei.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar