mandag 23. mai 2011

Folkevalgtopplæring på danskebåten


Jeg registrerer at Knut Erik Ulltveit i lørdagens AAB hevder at jeg og "flere andre kommunestyremedlemmer" har forsøkt å latterliggjøre ham under torsdagens kommunestyremøte. Jeg kan vanskelig svare for andre, men jeg nevnte ikke Knut Erik ved navn en eneste gang i denne debatten. Mitt innlegg kom helt først, og siden jeg ikke tok ordet senere hadde jeg jo ikke engang hans motforslag å forholde meg til....

Mine argumenter gikk på at dette ville være en god investering å gjøre for at våre folkevalgte i neste periode skulle få det aller beste utgangspunktet vi kan gi dem for å gjøre en god jobb for fellesskapet.

Det er ikke så moro å tape en avstemning med 18 mot 3 stemmer, jeg har selv også tapt flere voteringer gjennom årene, men slik er jo politikken og demokratiet skrudd sammen. I en debatt må man kjempe for det man har tro på er den beste løsningen, og denne gang var det min argumentasjon som fikk flertall. At jeg skulle ha forsøkt å latterliggjøre Ulltveit Jr. i denne saken faller derfor på sin egen urimelighet. Det vil de som ser debatten i opptak på kommunens web-TV fort finne ut av. (02.05.20 ut i sendingen av møtet 19.05.11)

I Ulltveits avisinnlegg registrerer jeg ellers at kvaliteten i folkevalgtopplæringen ikke er nevnt med et eneste ord, det er kun fokusert på pengene det koster. Det er vel kanskje ikke annet å vente, etter det jeg kan huske var ingen av de tre fra SP som stemte i mot mitt forslag med på opplæringen forrige gang, og da er det jo vanskelig å kunne uttale seg om hvor bra det var...

Jeg håper derfor at alle som blir valgt inn i kommunestyret ved høstens valg denne gang finner det formålstjenlig å delta. Det er få som ikke har noe å lære under en folkevalgtopplæring som den vi nå har vedtatt.


mvh Rune

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar