mandag 17. oktober 2011

Skal vi bli telemarkinger?


Kjell Trygve Grunnsvoll (SP) ønsker seg iflg. NRK Sørlandet at Gjerstad skal bli en del av Telemark om kommunene i vestre del av Aust-Agder får flytte over til Vest-Agder.

Jeg synes dette forslaget er lite gjennomtenkt. Vi har gjennom alt vårt interkommunale samarbeid etablert gode rutiner og velfungerende ordninger med kommunene vest for oss, både mellom enkelte kommuner og i regionsamarbeidet Østre Agder.

Meg bekjent er det eneste samarbeidet vi har østover er et samarbeid mellom Gjerstad og Kroken Travlag...

Uansett hva som skjer i vestre del av fylket vårt er det etter min mening lite fornuftig å gjøre det samme østover. Vi vil bli like mye i utkanten av Telemark som det vi nå er i Aust-Agder.

Situasjonen for kommunene som søker seg til Vest-Agder er nok noe annerledes enn hos oss. Her er kommunikasjonen mot Kristiansand mye sterkere enn til vår fylkeshovedstad Arendal. Ikke minst i forhold til videregående utdanning kan dette være utfordrende når man har med en annen fylkeskommune å gjøre enn den man bor i.

Med dagens pressede kommuneøkonomi ser jeg det også som uaktuelt å sette i gang nye og ganske sikkert kostbare prosesser for å vurdere nye samarbeidsløsninger med andre kommuner enn de vi har i dag. Ikke minst i forhold til kommunens administrative systemer, IKT-systemer etc. som det vil være store og kostbare ordninger å endre på.

Inntil det kommer ekstra gode argumenter for å flytte østover er jeg ganske klar på at vi bør ha det som vi har det i dag. Som saken nå står er jeg heller ikke interessert i å sette i gang utredning i denne saken. Til det er utfordringene for mange og gevinsten for liten.

Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar