søndag 19. september 2010

La oss heller legge ned fylkeskommunen!

Onsdag og torsdag deltok jeg på møter med kommunalkomiteen på Stortinget, som var på besøk i Aust-Agder. Hovedtema var naturlig nok fylkessammenslåing. I mitt innlegg fokuserte jeg på at vi i Gjerstad sannsynligvis ikke bryr oss så mye om dette i det hele tatt, men har forståelsen for at folk på grensen mellom fylkene, som kanskje opplever utfordringer med denne grensen til daglig, ønsker å slå sammen fylkene.

Uansett hva som skjer i denne saken vil det ikke bli store forandringene for oss i Gjerstad, vi vil ha våre utfordringer som en utkantkommune uansett om det er ett eller to Agderfylker, og må fronte våre saker nok i media for at noen skal ta hensyn til oss på en tilstrekkelig god måte. Det beste hadde vært å få fjernet hele fylkeskommunen, og med den såpass sterke Høyre-vinden som blåser for tiden, ser jeg ikke bort fra at dette vil skje før det blir snakk om å evt. innføre ett Agderfylke. En stemme til Høyre gir i alle fall større mulighet for å slippe dette overbyråkratiet i fremtiden, og la kommunene få økte rammer til beste for sine innbyggere. Vi vet best hvor skoen trykker!

Som det er nå blir vi småkommunene, som ikke i dag er representert på fylkestinget, kun en salderingspost når pengene skal fordeles. Jeg får høre mange flotte festtaler fra fylkespolitikere, der det loves at "selvfølgelig har de tanke om oss i Gjerstad". Når pengene skal fordeles blir vi likevel sittende med "Svarte-Per". Inntil fylkeskommunene forsvinner vil jeg derfor oppfordre alle som vil stille på politiske lister ved neste valg, om også å bli med på fylkestingslistene, så kan vi kanskje få tak i vår andel av de fylkeskommunale midlene, ikke minst tenker jeg på vegstandarden og behov for trygge skoleveier for våre unge.

Jeg registrerer at Inger Løite ganske sikkert vil komme inn på fylkestinget etter å ha blitt foreslått til en 2.plass på APs fylkestingsliste av nominasjonskomiteen i partiet. Dermed får vi i det minste en representant fra Gjerstad i neste fylkesting. Om dette er nok for å få gjennomslag for saker som har betydning for oss i Gjerstad er imidlertid ikke sikkert. Derfor må vi ha flere gjersdølinger sentralt plassert på flere partilister ved neste års fylkestingsvalg.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar