onsdag 6. oktober 2010

En fantastisk Kinatur!

Da er jeg kommet tilbake på norsk jord igjen etter en 10-dagers hektisk tur til Kina, med mange inntrykk å fordøye. For de av dere som skulle være interessert i å vite hva jeg har holdt på med disse dagene, så kommer her en kortversjon.

Lørdag 25.09:
Avreise fra Gardermoen kl. 06.30 via København, Milano og til Shanghai. Ankomst søndag morgen lokaltid.

Søndag 26.09:
Lyntog (over 300km/t) inn til Shanghai sentrum, innsjekking på hotell. Resten av dagen ble brukt til å se seg litt rundt om i den store byen, og spise spennende kinesisk mat.

Mandag 27.09:
Avreise med buss til Binhai (ca. 6 timer nord for Shanghai). Mottakelse på kvelden med byens ordfører, Mr. Lee, og øvrig kommunal ledelse. Overrekkelse av Gjerstad kommunes bordfane. Under middagen ble det god stemning, ettersom det i Kina er vanlig å skåle nærmest kontinuerlig med deres lokale "hvitvin". Den kinesiske ordføreren skålte konstant med alle gjestene og humøret steg godt etter hvert. Jeg er nok glad for at ikke opplegget i forbindelse med mottakelser er det samme i Norge, det hadde fort blitt slitsomt, og den lokale hvitvinen smakte nok mer som noe som enkelte lager selv hjemme, altså ikke spesielt godt. Smaken kunne man kjenne i munnen i timesvis etterpå...

Tirsdag 28.09:
Storstilt åpningsarrangement ved de nye fabrikklokalene til Jinma Norge. Stor stemning med masse fyrverkeri, taler og festpyntede nordmenn og kinesere. Etterpå var gjestene invitert av Binhai kommune til lunch (med mer vin...) og en påfølgende rundtur i byen. Besøk hos Binhais byplanleggingskontor, der vi ble presentert noen fantastiske planer for fremtiden. Kineserne mener alvor med byplanlegging! Etterpå besøkte vi en kunstutstilling av kinesiske skrifttegn, en farmasøytisk bedrift og til slutt en mekanisk bedrift. Så tilbake på hotellet for å skifte til en ny middag (med enda mer vin...) i regi av Binhai kommune. Maten vi fikk i Binhai fortjener nesten et kapittel for seg selv, vi smakte på utrolig mye rart, det aller meste smakte fortreffelig, men det var enkelte retter som det nok er siste gang jeg spiser...

Onsdag 29.09:
Etter et par dager med mye vin og mat var det tid for å skille lag fra gruppen. Jeg hadde gjort en del forhåndsavtaler med flere produsenter av bl.a. LED-skjermer for utendørs bruk. Min bror Jan og jeg tok derfor en tur til byen Shenzhen (3t i fly), rett utenfor Hong Kong. Shenzhen er Kinas svar på Silicon Valley, og de aller fleste elektroniske "dubbeditter" blir produsert i denne byen (med ca. 15 mill. innbyggere). Etter en strabasiøs tur med mye forsinkelser og et bedriftsbesøk på kvelden, kom vi fram til hotellet kl. 01.00, etter en leteaksjon for å finne hotellet. Verken taxisjåføren eller folk på hotellene vi var innom forstod engelsk, så vi måtte til slutt ringe hjem for å få tak i telefonnummeret til hotellet vi skulle på. Etter hvert fant vi til slutt frem til vårt "krypinn" i 27. etasje på Hotel Royal Suites and Towers. Nattmaten hos KFC (Kentucky Fried Chicken) smakte fortreffelig!

Torsdag 30.09:
Fire nye forhåndsavtalte fabrikkbesøk fra kl. 08.30 til 21.00... Stor gjestfrihet og interesse fra de kinesiske produsentene, selv om vårt marked i Norge er like stort som en liten bydel i Shenzhen. Slitsomt men gøy!

Fredag 01.10:
Fridag i Shenzhen, som for det meste ble brukt på shoppingsenter for elektronikk. Utrolig stort utvalg både av kvalitets merkevarer og mer eller mindre gode kopier. Vanskelig å få lukket kofferten etter hvert... Avreise tilbake med fly til Shanghai på kvelden. Ankomst Shanghai kl. 01.00, fire timer forsinket....

Lørdag 02.10:
Godt med noen timers søvn, så ut i byen for å se seg rundt. Pga. høytid i Kina denne helgen var det et vanvittig folkeliv i gatene, nasjonalgarden var utplassert i alle sentrumsgatene for å holde orden på alle menneskene. Jeg har aldri sett så mange mennesker samlet på et sted! På kvelden traff vi resten av gjengen på 12 som de siste to dagene hadde vært på det store Yiwu-markedet, med ikke mindre enn 60.000 butikker. En av hallene var 4 km lang, og hadde 30 gater i 2 etasjer. Store forhold! Felles middag i Shanghai med utveksling av opplevelser de siste to dagene. Mange gode historier!

Søndag 03.10:
Besøk på Expo 2010, verdensutstillingen i Shanghai. Her fikk vi VIP-kort fra den norske paviljongen, som gjorde at vi slapp å stå i kø rundt på de ulike landenes utstilling. Jeg rakk innom 10 land i løpet av dagen. For å få plass til Expo 2010 hadde kineserne revet 18.000 leiligheter og 4 skipsverft...

Avslutningsmiddag på en tysk restaurant med tradisjonelle "Schweinhaxe" (kokte og grillede griseknoker). Magen begynte nå å slå seg litt vrang etterhvert etter å ha spist alt fra slanger til softis i løpet av turen, men noen inntak av Immodium stabiliserte til en viss grad...

Mandag 04.10:
Opp kl. 06.00, avreise til Padong flyplass i Shanghai. 11t 20 min flytur til Frankfurt, nye 2t til Gardermoen, så drøye 3t biltur hjem. Hjemme ca. kl. 03.00 natt til tirsdag, etter total reisetid på 27 timer. Trøtt, men en rekke artige opplevelser rikere!

Uansett gjelder det gamle ordtaket fortsatt; Borte bra, men hjemme best!

Rundt 1000 e-poster i innboksen og en noe døgnvill kropp skal nå bedarbeides....;-)