søndag 10. oktober 2010

Jeg stiller opp en runde til...


Aust-Agder Blad spekulerer i sin lørdagsutgave på at jeg ikke vil fortsette i lokalpolitikken i Gjerstad. Jeg har nå bestemt meg for å ta sats for en ny periode, og vil satse på gjenvalg som ordfører i kommunen etter kommunevalget neste høst.

Å være ordfører er et spennende verv på mange måter, men det har også noen betydningsfulle negative konsekvenser, i alle fall for folk som i utgangspunktet kommer fra det private næringslivet. Jeg må innrømme at jeg de siste ukene har vært sterkt i tvil om hva jeg skulle gjøre, ikke minst i forhold til mitt firma som de siste årene har gått for "lut og kaldt vann", naturlig nok med dårlige resultater som en konsekevens.

Dilemmaet jeg måtte vurdere var om det var fornuftig å gå på en ny fireårsperiode i politikken, som, om jeg skulle bli gjenvalgt som ordfører, vil medføre at jeg etter en evt. ny ordførerperiode vil måtte bygge opp firmaet fra bunnen av igjen. Jeg er nå kommet til at jeg vil ta sjansen, så får vi jo se hvordan det går.

Mine ordførerkolleger som har vært med i mer enn en periode, har alle sagt at det er i den andre perioden man kan få gjennomslag for de store sakene, den første trenger man ha for å komme inn i systemet. Det er allerede sådd noen korn som jeg håper vil slå ut i full blomst i løpet av de nærmeste årene, ikke minst er koblingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen en fanesak som trenger oppfølging inn mot sentrale myndigheter. En ny jernbanestasjon på Brokelandsheia vil løfte Gjerstad betraktelig, noe jeg selvfølgelig ikke har det minste imot.

Jeg har etter AABs oppslag på lørdag fått flere tilbakemeldinger fra folk som gjerne vil at jeg skal fortsette i politikken, og det har naturligvis også vært medvirkende til min avgjørelse om å om å stille opp en periode til.

Jeg har et stort ønske om å få med noen nye, kreative mennesker på Høyrelista til valget neste år! Skal vi få til noe i denne bygda må flere dra lasset sammen, og det håper jeg mange er villige til å bli med på sammen med meg. Å være lokalpolitiker er både interessant og moro, og langt fra så tidkrevende at man ikke kan ta på seg et verv som kommunestyremedlem.

Jeg vil spesielt oppfordre småbarnsforeldre til å bli med i lokalpolitikken, vi trenger nye tanker og friske meningsytringer i kommunestyremøtene, slik at vi kan utvikle bygda til beste for kommende generasjoner. Allerede nå har et par-tre gode kandidater meldt sin interesse, og det kan fort bli flere! Har du lyst til å være med i et spennende parti med stor takhøyde for ulike meninger, er det bare å kontakte meg!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar