torsdag 28. oktober 2010

Skuffende vedtak i sykehussaken, m.m.


Dagens styremøte i sykehussaken ble en skikkelig nedtur. Selv om jeg nok var forberedt på at nevrologisk avdeling ville kunne bli lagt til Kristiansand trodde jeg faktisk at Aust-Agders representanter i det minste ville stemme imot, det store engasjementet fra publikum tatt i betraktning.

Likevel har jeg i min tid som politiker erfart at vedtak ikke gjelder lengre enn til det blir vedtatt et nytt, og i og med at iverksettingen av selve flyttingen ikke skal gjørese før neste sommer er det fortsatt tid til å gjøre noe med det. Jeg tror at muligheten for at de som i dag representerte det politiske liv i Aust-Agder skal få gjenvalg til sykehusstyret ved neste korsvei er særdeles begrenset...

Erfaringene vi har gjort de siste dagene viser tydelig at politikerne nå i større grad må være med på beslutningsprosessene innen helseforetakene. Jeg kommer til å innhente erfaringstall fra sykehuset i Skien, som i dag har en egen administrasjon. Det burde vi ha i Arendal også, da ville det være mye enklere å opprettholde et fullverdig sykehustilbud i vår region. Jeg er ikke i mot at det omorganiseres på de av tilbudene som ikke er livsviktige for publikum, men å flytte viktige akuttfunksjoner som slagavdelingen en halv time lengre unna Gjerstad er jeg svært redd for vil følge til fatale konsekvenser for noen av våre innbyggere. Derfor må fokuset fremover være å få reversert dagens vedtak.

En ting jeg mener å kunne tolke av denne saken er denne ikke akkurat øker mulighetene om å få til et felles Agder etter en folkeavstemming neste år...

Ellers har jeg fått mange positive tilbakemeldinger på dagens avisinnlegg i politistruktursaken, der jeg støttet opp om min partikollega Birger Westlunds utsagn om at Risør nå må vise litt storsinn og la den nye politistasjonen legges til Brokelandsheia. Om politikerne i Risør velger å følge oppfordringen er imidlertid usikkert. Jeg regner med at flere uansett vil henge seg på i debatten, og det skal bli spennende å se om noen evner til å tenke i litt større perspektiv enn at alt på død og liv må lokaliseres i egen kommune.

Av positive ting som har skjedd i det siste er at vi har fått med flere nye engasjerte personer på Høyrelista til valget neste år. Til nå har fire foreldre til barn i skolealder valgt å stille opp på lista vår, og jeg håper det skal bli enda flere! Skulle du som leser dette ha lyst til å bli med er det bare å ta kontakt!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar