tirsdag 20. september 2011

Fire nye år i posisjon!

Etter kveldens møte i Senterpartiet er det klart at vår ikke-sosialistiske koalisjon fortsetter i nye fire år, og at jeg fortsetter som ordfører i Gjerstad. Dette er jeg veldig glad for, men samtidig ydmyk for tilliten jeg har blitt vist etter en periode som ordfører i kommunen.

Å sette seg inn i vervet som ordfører er ikke gjort over natta, veien blir i stor grad til mens man går. Etter fire år føler jeg at jeg har løst noen av "kodene", ikke minst i forhold til å bygge nettverk. Dette er viktig i politikkens verden, og jeg har håp om at dette vil slå positivt ut i neste fireårsperiode.

Noe kanskje ikke så mange tenker over er at et ordførerverv kan være en noe ensom jobb, der man blir stilt krav til fra alle kanter til enhver tid. I slik en situasjon er det godt å ha et godt politisk miljø å støtte seg til, på tvers av partigrenser. Sånn sett har vi et utmerket politisk miljø i vår kommune som jeg vet mange andre kommuner misunner oss. Dette gjør det enklere å gå på med krum hals i en ny periode. Vi kan være uenige så det holder i kommunestyresalen, men utenfor er vi faktisk gode venner alle sammen. Dette er en utrolig god egenskap!

I små kommuner som vår er det spesielt viktig å være lydhøre for signaler fra innbyggerne. Nettopp dette tror jeg er også er en styrke med vår kommune. Politikerne videreformidler signalene slik at sakene blir belyst fra mange sider, for så å bidra til et så godt resultat som mulig. Dette kan likevel bety at noen med særinteresser vil måtte svelge større eller mindre kameler i blant.

I valgkampen har det faktisk vært en utfordring å finne saker der vi partiene er særlig uenige med hverandre, til medias irritasjon...;-)

De fire årene vi nå går inn i blir noen av de tøffeste politikerne i Gjerstad har hatt på mange år. Med stor lånegjeld, pga. nødvendige investeringer, er vi i landstoppen i forhold til gjeld pr. innbygger. Nå gjelder det å finne frem til gode løsninger som ikke minst ivaretar de svakeste i samfunnet, slik at alle som bor i kommunen skal oppleve gode tjenester til en pris som man kan leve med. Det er ikke til å unngå at noen av innsparingene vi vil måtte gjøre vil merkes, men om vi legger 21 hoder i bløt har jeg tro på at vi også kan finne nye veier som gjør at vi vil klare dette på en god måte.

For å få dette til er vi imidlertid avhengige at våre innbyggere samtidig viser en grad av tålmodighet og realisme i forhold til hva vi kan få til. Ingen av de som er valgt inn i kommunestyret kan trylle, og vi må forholde oss til realitetene vi står overfor, ikke minst i forhold til økonomi. Jeg har likevel både håp og tro på en positiv utvikling i kommunen og at det nyvalgte kommunestyret vil gjøre sitt beste for at våre innbyggere skal få et godt liv i kommunen vi alle er så glade i.

Jeg håper at alle som ikke er politikere er villige til å gi oss folkevalgte gode tips på veien! Husk at det også er lov til å gi litt ros om det er noen som fortjener dette. En positiv kommentar for en god innsats gjør at man lettere tåler det motsatte. Om vi alle har som mål å gjøre hverandre gode, da kan vi sammen få til det utrolige!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar