mandag 17. mai 2010

Litt om ukas program

Da var 17.mai-feiringen over for denne gang, og jeg har inntrykk av at det meste gikk som forventet.

I morgen, tirsdag 18. mai skal jeg i møte med enhet for samfunn og teknikk, der vi skal se på hva som skal gjøres for å få til en ny kommunestyresal i 1. etasje på Almuestaua. De aller fleste politikere har erfart at kantina på Gjerstadheimen ikke er særlig egnet til dette bruket, ikke minst pga. at det tekniske anlegget må justeres foran hvert eneste møte og akustikk og støy fra ulike kjøkkenmaskiner er en dårlig kombinasjon med slike møter. Samtidig bør beboerne få ha bedre tilgang til kantina enn det de har hatt i det siste. Et nytt møterom på Almuestaua vil sannsynligvis også brukes til en rekke andre kommunale møter og tilstelninger.

Ved å flytte kommunestyresalen til Almuestaua vil vi også måtte legge til rette for universell utforming, slik at funksjonshemmede kan få tilgang til lokalene. Det vil derfor bli bygget en rullestolrampe langs veggen med hovedinngangen. Dette vil også menighetskontoret dra nytte av ved sine ulike arrangementer. Målet er at vi kan flytte inn på Almuestaua i løpet av høsten 2010, men jeg er redd for at det blir vinter før det blir en realitet. Vi har mange oppgaver foran oss og sliter for tiden med underbemanning innen samfunn og teknikk.

Torsdag skal jeg i nytt møte med byggekomiteen for Abel ungdomsskole. Senere på kvelden skal vi ha kommunestyreverksted om kommuneplanen. Her vil vi ta opp alle innspill fra de to folkemøtene som har vært arrangert tidligere i år.

Ellers ser det ikke ut til å bli den store møtevirksomheten denne uka, men det er nok å finne på likevel. Jeg holder bl.a. på å lage en henvendelse til politimesteren ang. plassering av en felles politistasjon i østfylket. Politimesteren lovet å komme med sine synspunkter FØR vi skulle behandle saken i kommunestyret. Når hun nå har gått tilbake på dette vil jeg gjerne vite hvorfor. Kan det være av taktiske grunner? Om kommunene ikke blir enige om lokalisering, som trolig er tilfelle, kan politimesteren bruke uenigheten mellom kommunene som et påskudd for å gå inn for prosjektgruppas første anbefaling om å legge kontoret til Tvedestrand. Dette er etter min mening det dårligste alternativet pga. den nære avstanden til Arendal.

Det beste hadde vært om Risør, Tvedestrand og Gjerstad gikk sammen om å kreve en lokalisering langs E18, enten ved Akland eller på Brokelandsheia. Men Risør er tydeligvis ganske standhaftige på at Akland er det eneste alternativet for dem. Jeg mener som kjent at Brokelandsheia må være mye mer fremtidsrettet, ikke minst siden vi allerede har et senter av en viss størrelse. I tillegg vil det være fornuftig å synliggjøre politistasjonen ved inngangsporten til Sørlandet, på et sted folk stopper allerede i dag. Det kan se ut som en vanskelig oppgave å få gjennomslag for dette synet i Risør, men jeg har i alle fall ikke tenkt å gi meg med det første!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar