torsdag 20. januar 2011

Hastevedtak om høringsuttalelse

Jeg registrerer at Inger Løite (AP) i dagens AAB legger bredsiden til i forhold til kommunestyrets behandling av høringsuttalelsen om samhandlingsreformen. Jeg er enig i at det ekstraordinære kommunestyremøtet ble vel hektisk, og legger meg flat i forhold til at jeg i farten ikke fikk med meg alle formalitetene, som å erklære møtet for "lovlig satt".

I forhold til høringsuttalelsen hadde jeg sammen med administrasjonen lagt opp til å ta diskusjonen i kommunestyremøtet 27. januar, da vi hadde notert en frist for å sende inn høringsuttalelsen til dagen etter, 28. januar. Under KS høringsmøte om reformen i Oslo fikk jeg vite at fristen var 18. januar, ikke 28. som vi hadde lagt opp til. Dermed måtte jeg ta en avgjørelse om vi i det hele tatt skulle uttale oss eller ikke. Jeg vurderte det slik at det da var best å ta opp saken i tilknytning til vårt fellesmøte med Risør 17. januar, slik at vi i det minste kunne få sendt inn en uttalelse som sentrale myndigheter kan ta hensyn til. Hadde vi ikke rukket fristen er jeg ganske sikker på at det også hadde blitt kritisert.

Samhandlingsreformen er svært omfattende, og hva den til slutt vil innebære for kommunene er det vanskelig å si noe helt spesifikt om før den er vedtatt i Stortinget. Inger Løite har hatt alle muligheter til å komme med sine innspill om samhandlingsreformen i tidligere kommunestyremøter. Hun har jo selv vært en del av apparatet som har igangsatt arbeidet med denne reformen, og burde derfor ha den beste kunnskapen om dette. Innholdet i forslaget til høringsuttalelse ble sendt ut til kommunestyremedlemmene 11. januar, slik at alle burde ha hatt god nok tid til å sette seg inn i innholdet. Dette forslaget har et bredt sammensatt utvalg av fagfolk i Østre Agder-kommunene kommet frem til etter intenst arbeid, og inneholder en rekke punkter som vi som kommuner er skeptiske til, bl.a. i forhold til finansieringsmodeller. Nå har vi i alle fall undertreket denne skepsisen i en høringsuttalelse, og vi rakk det innen fristen. Derfor føler jeg at kommunens interesser i forhold til denne saken er blitt godt ivaretatt.

I forhold til høringsuttalelser og behandlingstid av slike, kan jeg i denne sammenheng ikke unnlate å nevne at Inger Løite i kommunestyremøtet 18. november 2010 presenterte et brev hun selv hadde skrevet, som hun ville at resten av kommunestyret skulle gå med på å sende inn til samferdselsdepartementet vedr. EUs tredje postdirektiv. Dette brevet ble lest opp direkte i møtet, og kommunestyret ble "på direkten" bedt om å gi sin tilslutning til dette, uten engang å ha fått mulighet til å lese brevet på forhånd. I dette tilfellet mente Inger tydeligvis at det var helt uproblematisk å ta en rask avgjørelse, uten verken betenkningstid eller behandlingstid...

mvh Rune.

2 kommentarer:

  1. Nå har jeg fulgt med på kommunestyremøtene på nett og ditt engasjement der og ditt engasjement ellers. Det virker som om du synes selve kommunestyremøtene bare er noe du må komme deg igjennom og som du ikke trives så godt med. Jeg forstår godt at kommunestyrerepresentantene ikke synes du er spesielt god til - som den eneste frikjøpte politikeren - å motivere til og reise politiske debatter i det øverste folkevalgte organet.

    SvarSlett
  2. Jeg har forståelse for at det å være i opposisjon kan være en utfordring, og i blant frustrerende. Det er alltid mer behagelig å være i posisjon. Jeg har i imidlertid aldri lagt hindringer i veien for at representantene selv kan ta opp saker de ønsker å diskutere, uansett hvilken partitilhørighet de har.

    I vår ikke-sosialistiske koalisjon har vi en god dialog, og jeg ville garantert ha fått vite om dette var et problem. Jeg velger derfor å tro at dette er et innspill i valgkampen fra mine politiske motstandere.

    I tillegg til kommunestyremøtene må du ikke glemme at vi har valgt å gjøre en god del av forarbeidet til de store sakene i egne kommunestyreverksteder. Av den grunn kan kommunestyremøtene i Gjerstad av og til bli kortere enn i andre kommuner. Jeg husker også å ha fått kritikk for å ha for lange møter, slik at det ikke alltid er så lett å gjøre alle til lags...

    Jeg synes kommunestyremøtene våre er blitt ganske gode etter hvert, spesielt etter at vi fikk web-TV på plass. At jeg ikke trives med rollen som leder av kommunestyremøtene kjenner jeg meg ikke igjen i. Men det kan jo være at du ikke kjenner meg så godt.

    Min oppgave i kommunestyremøtene er i hovedsak å styre ordet. Det er ikke naturlig at jeg bidrar til debatten i alle saker. Jeg har mange anledninger til å fronte mine syn i de ulike sakene, i kommunestyremøtene har jeg derfor fokus på å la de andre representantene slippe til.

    Utførelsen av mitt verv som ordfører kan jeg vanskelig si så mye om, annet enn at jeg gjør så godt jeg kan. Om dette er godt nok eller ei, regner jeg med vil komme til syne etter valget i september.

    Det hadde for øvrig vært interessant å vite hvem man diskuterer med her inne, det er forbasket enkelt å være anonym...

    SvarSlett