onsdag 5. januar 2011

Tja til ett Agder?


Jeg har i dag vært på et møte med Ja-forkjempere i forhold til sammenslåing av Agderfylkene. Selv er jeg nok ikke riktig så "JA-frelst" som det de fleste andre møtedeltakerne var, jeg ser absolutt at det også kan være betenkeligheter ved å slå sammen våre to fylker.

Det jeg imidlertid er veldig opptatt av er at når det først er bestemt at det skal være en folkeavstemning i denne saken, bør de som skal stemme, altså du og jeg, få mest mulig fakta på bordet før vi går til valgurnene. Å si nei til noe nytt og ukjent er jo det enkleste, men det ville kanskje være dumt å gjøre det om vi skulle gå glipp av noe som kan slå ut positivt for samfunnet vårt på sikt?

Media har i stor grad styrt debatten dit de ønsker den, og konfliktene har vært satt i fokus i de fleste oppslagene. Det er jo konflikter som selger. Etter mitt syn har sykehussaken m.fl. blitt "sauset" sammen med fylkessammenslåingsdebatten, uten at disse nødvendigvis har så mye med hverandre å gjøre. Som en kollega i kommunestyret i Gjerstad sier, "Det gjelder å skille snørr og barter". Her har ikke minst media en rolle som de må være seg bevisst. Media er kanskje en av de viktigste aktørene i forhold til å utvikle vårt velferdssamfunn.

Jeg tror vel at for gjersdølinger flest er det ganske likegyldig hva utfallet i denne saken blir, det er rett og slett ikke så viktig for oss i forhold til vårt daglige liv. Vi er uansett en utkantkommune om det er i et eller to fylker, med de utfordringene det gir oss.

Mine to hovedargumenter for at jeg i dag helle til Ja-siden er nok basert på en mer overordnet tenking. Våre to fylker blir erfaringsmessig for små til å hevde seg blant de andre når Stortinget skal vedta sine prioriteringer. Et felles Agder vil ganske sikkert kunne hevde seg mer på linje med de andre fylkene enn hva tilfellet er i dag. Vår landsdel blir sjelden eller aldri nevnt når viktige posisjoner eller statlige midler skal fordeles.

Samtidig vil vi med en sammenslåing kunne redusere byråkratiet en god del, som igjen betyr at våre skattepenger kan brukes på en bedre måte. Det er nevnt en besparelse på 35-40 millioner pr. år, og disse pengene kan ganske sikkert komme godt med.

Uansett blir det spennende å følge med på debatten fremover, mye skal sikkert sies og skrives i denne saken. Forhåpentligvis vil fylkespolitkerne (som jo er de som skal ta avgjørelsen i denne saken) følge rådene som velgerne gir ved valgurnene i september.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar