lørdag 15. januar 2011

Klart for en mandag i samhandlingens tegn...


Mandag 17. januar blir det møtevirksomhet fra morgen til langt på kveld. Tre møter med fokus på samarbeid mellom to eller flere kommuner.


Dagen begynner med styremøte i Østre Agder regionråd (09.00-12.00) på Sørlandsporten.

I møtet deltar ordførere og rådmenn fra Arendal, Tvedestrand, Vegårshei, Risør, Åmli og Gjerstad. Froland er fortsatt medlem i 2011 men har bestemt seg for ikke å stille på møtene... Jeg forstår egentlig lite av Frolands vedtak om å melde seg ut av Østre Agder regionråd. Argumentene for ikke å er at de bare vil være med på det de selv ønsker av samarbeidsprosjekter. Det er jo akkurat derfor de burde være med! Som medlem (for kr. 10,- pr. innbygger pr. år) kan de "shoppe" de prosjektene de ønsker å være med på, og velge bort de som ikke er interessante for dem. Uten å være med kan det fort vise seg at de ikke får anledning til å være med på noe som helst selv om de ønsker det. I det minste må inngangsbilletten bli en helt annen enn for kommunene som er med i regionrådet.


Jeg er i uansett ganske klar på at Froland etter å ha meldt seg ut av samarbeidet ikke kan fortsette å plukke "godbitene". Man kan ikke bare "maule" pålegget, det har jeg lært av mor...;-)

Kl. 12.30 er det klart for felles kommunestyremøte med Risør, der følgende bl.a. skal diskuteres:
  • Samhandlingsreformen - utfordringer og muligheter med samarbeid innen helse og omsorg
  • Næringsutvikling - hvordan kan vi gjøre våre kommuner mer attraktive for investorer å etablere seg i?
  • Kommunesammenslåing - fordeler og ulemper. Skal vi gå videre med dette eller legge alt på is? Hvilke andre kommuner er det evt. aktuelt å gå i dialog med?

Møtet avsluttes med et formelt kommunestyremøtet for Gjerstad der vi skal behandle kun en sak, en høringsuttalelse om samhandlingsreformen.

Kl. 16.00 er det felles busstransport til Froland, der alle Østre Agders kommunestyremedlemmer er invitert til å delta på et stormøte kl. 17.00. Her vil bl.a. sykehusdirektør Jan Roger Olsen og styreleder Peder Olsen informere lokale beslutningstakere om sykehusets videre strategiplaner. Jeg har vært ganske tett på denne prosessen siden jeg er med i utvalget for et fullverdig SSA, men det er veldig viktig at denne kunnskapen blir spredt ut blant lokale politikere. Til nå har nok sykehusledelsen slitt med å få frem sitt budskap, jeg regner med at dette møtet vil klargjøre en god del.

I dette møtet får vi også besøk av en ekspert på utfordringer med interkommunale samarbeid. Sikkert nyttig å få med seg for mange av oss politikere.

Møtestedet er Froland menighetssenter, og jeg får jo håpe at noen av politikerne i Froland tar seg bryet med å komme på møtet, men jeg tror det neppe...

Tirsdag ettermiddag kl. 16.00 er det møte i administrasjonsutvalget og kl. 18.30 er det formannskapsmøte, for første gang i denne perioden på kveldstid. Vi sparer jo noen kroner på dette, som sikkert kommer godt med på det kommunale budsjettet. Det gjenstår å se om de andre formannskapsmedlemmene klarer å holde ut like godt på denne tiden av døgnet. For meg passer det utmerket, jeg har bestandig vært mer våken på kveld og nattestid enn tidlig om morgenen...;-)

Jeg ønsker alle en fortsatt fin helg!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar