torsdag 28. januar 2010

Hvorfor skolen bør kalles opp etter Abel

Jeg har tidligere foreslått at den nye ungdomsskolen skal bære navnet Abel Ungdomsskole eller Niels Henrik Abels skole. Et slikt skolenavn vil etter min mening være med på å profilere vår mest kjente gjersdøling på utmerket måte, samtidig som det kan gi skolen en viss status.

Noen vil sikkert hevde at dette blir litt for "svulstig", men jeg synes ikke det. Ved å legge lista såpass høyt i valg av navn synliggjør vi nok en gang at den verdenskjente matematikeren vokste opp i vår kommune. Jeg har også tro på at vi med dette navnet vil ha lettere for å rekruttere gode lærere i realfag, og samtidig få et ekstra fokus på kvalitet i undervisningen videre, som jo er en av kommunens hovedoppgaver som skoleeier. Med den nye skolen på plass har vi de beste forutsetningene for å kunne tilby våre elever gode utdanningsmuligheter.

Jeg er klar over at noen av mine kolleger i kommnestyret ikke er særlig lystne på å skifte navn på skolen, da det selvfølgelig er veldig enkelt å la alt være så "traust og trygt" som det har vært. Imidlertid synes jeg at vi også må være villige til å endre oss i takt med tiden for ikke å bli frakjørt av andre. Et grep som å endre navn på den nye skolen må da være noe av det rimeligste investeringen man kan gjøre for å oppnå godt omdømme og interesse for ungdomsskolen vår. Jeg regner med at navnsetting på skolen kommer opp til behandling i kommunestyremøtet i mars, og ser fram til debatten!

Jeg har i den siste tiden vært i kontakt med Universitetet i Agder (UiA) i denne forbindelse. Jeg synes at universitetet har for lite fokus på å vise frem sine mange studietilbud til ungdomsskoleelever, dette får de først vite om mot slutten av videregående, og da har mange allerede gjort sine valg. UiA tilbyr en rekke forskjellige studier som langt fra er så "tunge" som det mange forestiller seg. Ved å senke terskelen for kommunikasjon mellom UiA og kommunene har jeg tro på at flere elever vil velge å benytte det flotte tilbudet en drøy time fra Gjerstad.

Etter samtalene med Uia har jeg godt håp om at den nye ungdomsskolen på Sunde vil kunne bli en form for "pilotskole" på Sørlandet. Hvis UiA vil, er jeg innstilt på å få til et godt samarbeid på flere fronter, som ganske sikkert vil være fornuftig for begge parter. Jeg har bedt representanter fra UiA til å komme på besøk i vårt kommunestyremøte i slutten av februar, forhåpentligvis med sine tanker om et utvidet samarbeid.

mvh. Rune.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar