onsdag 10. mars 2010

Omstrukturering av politiet

Jeg har i dag vært på møte i Kristiansand med de andre Agderordførerne. Tema for møtet var omstrukturering av politiet i Aust- og Vest-Agder.

Politimester Kirsten Lindeberg & Co la fram et forslag fra sin interne utredningskomité, som i alle fall fra de fire østligste kommunene i Aust-Agder ikke ble særlig godt mottatt. Forslaget går ut på at lensmanns-/politistasjonene i Gjerstad, Risør, Vegårshei og Åmli alle skal legges ned, og samles i en felles politistasjon i Tvedestrand.

Jeg har tidligere uttalt at jeg har forståelse for at politiet også må omstrukturere sin virksomhet. Tidene endres, og det er bl.a. ikke behov for å få utført de samme tjenestene på lensmannskontorene som tidligere. I tillegg mener jeg at å ha en kontoransatt på et kontor ikke medfører økt trygghet og mer synlig politi ute blant folk. Så langt er jeg altså enig i omstruktureringen som allerede har medført til et samarbeid mellom Gjerstad og Risør. Vi har vel aldri hatt så mye synlig politi ute som etter dette samarbeidet startet.

Forslaget som nå er presentert er imidlertid temmelig uforståelig for meg. At det kan være fornuftig å legge en felles politistasjon "et steinkast" unna Arendal, der fylkets største politistasjon skal ligge er for meg en gåte. Dette ga jeg også temmelig klart uttrykk for under dagens møte.

For meg er det naturlig at vi som holder til øst i fylket i det minste får en egen operativ politistasjon lokalisert i nærheten. Så kan gjerne den administrative delen av politivirksomheten bli lagt til Arendal. Dette vil øke trygghetsfølelsen for innbyggerne i østregionen. Det er også mer fremtidsrettet at en slik stasjon blir lagt i tilknytning til E18, og da fortrinnsvis Brokelandsheia som allerede har et etablert næringsområde som ville kunne passe perfekt til formålet. Om det blir her eller på Akland får gjerne politiet selv ha en innflytelse på.

Når det er sagt, er mitt inntrykk at politimester Kirsten Lindeberg en fornuftig person, som ganske sikkert kommer til å legge vekt på kommunenes ulike innspill før hun lager sin endelige innstilling i saken. Derfor velger jeg inntil videre å ta det hele med fatning, det er tross alt helt i en innledende fase av omstruktureringsprosessen. Politimesteren har allerede lovet en bedre oversikt over hva kommunene har å tjene i forhold til tjenestetilbudet ved en sammenslåing. Imidlertid er det klart at Gjerstad kommune i høringsprosessen vil komme med en god del argumentasjon mot forslaget vi ble forelagt i dag. Komiteen som har jobbet frem forslaget har også et alternativ nr. 2, der samarbeidet mellom Risør og Gjerstad fortsetter som i dag. Om vi ikke for gjennomslag for en fellesløsning lokalisert lenger øst enn Tvedestrand er dette alternativet klart mer akseptabelt for oss.

Det er i etterkant, når jeg har fått skumlest rapporten, ganske tydelig at forslaget har hatt et spesielt fokus på å redusere kontorutgifter, og at Tvedestrand ganske sikkert er valgt opprettholdt pga. at leiekontrakten på eksisterende lokaler ikke går ut før i 2019.

I forhold til nytt felleskontor må det etter min mening utvilsomt være mer fremtidsrettet å flytte inn i et nytt bygg der politiet selv blir med på planleggingen, slik at bygget blir tilpasset behovet. Jeg har flere kontakter som har ytret ønske om å sette oppp et nybygg på Brokelandsheia om de får politiet med som leietaker. Dette fikk politiet klar beskjed om i ettermiddag, og jeg vil naturligvis følge opp fremover. Siste ord i er garantert ikke sagt i denne saken. I dagens møte fikk vi i østregionen klar støtte fra flere ordførere i begge Agderfylkene, og det kan bli viktige støttespillere fremover.


mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar