fredag 12. mars 2010

Positivt møte med A-Agderbenken

Dagens møte med Aust-Agders stortingsrepresentanter ble et konstruktivt møte. Blant annet fikk min kollega i Risør og jeg forståelse for vår frustrasjon i politistruktursaken.

Det virker i alle fall rimelig klart at om vi skal få til en politistasjon i østfylket må vi stå sammen og ikke krangle om lokalisering. Jeg kom derfor med forslaget om å bli enige om at en ny politistasjon må ligge lengre øst i fylket enn Tvedestrand, og at den må ligge ved E18, på strekningen Akland-Brokelandsheia. Jeg tror at vi da vil kunne få med oss Vegårshei på laget, og muligens også Åmli. Tvedestrand vil sannsynligvis da heller gå i retning Arendalskontoret enn østover, selv om dette ikke er avklart.

Jeg introduserte for øvrig en idé om å etablere fire like portaler inn til Sørlandet/Agder, for å profilere våre 30 Agderkommuner uavhengig av en evt. fylkessammenslåing. Tanken er å få til en form for landemerke som er likt ved inngangen til vår landsdel, lokalisert på Hovden i Setesdal i nord, Flekkefjord i vest, i Kristiansand (ved ferjeleiet) og Brokelandsheia i øst. Dette fikk jeg full støtte for blant stortingspolitikerene og jeg kommer til å ta saken videre både i Østre Agder, Aust- og Vest-Agder fylkeskommuner og Agderrådet. Jeg har stor tro på at dette er en fornuftig tilnærming til felles profilering.

Vi snakket også om jernbanesammenkoblingen på Brokelandsheia, og ble enige om at vi burde invitere samtlige kommuner i de fem berørte fylkene, samtlige stortingsrepresentanter og sentrale samferdselsaktører til en stor konferanse på Brokelandsheia, der vi kan diskutere strategiske valg for å fremme dette viktige prosjektet for samferdsel og miljø i vår landsdel.

I kveld har jeg vært på plakettfest i 4H på Holmen Gård, der 15 ungdommer i Aust-Agder skulle få sin utmerkelse for å ha klart kravet ved å ha levert godkjente oppgaver i minst 7 år. Dessverre var det flere plakettvinnere som var forhindret for å delta, men for de som hadde anledning til å være med ble det en hyggelig og minnerik kveld.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar