fredag 19. november 2010

En gledens dag for Gjerstad!


I dag kom beskjeden mange har ventet på, vi får pol på Brokelandsheia!

Dette har vært en sak som har vært oppe til diskusjon i flere år, og nå har endelig Vinmonopolet funnet ut at det er riktig for dem å satse på Gjerstad og Brokelandsheia med et nytt utsalg.

Jeg har egentlig vært ganske optimistisk til at vi skulle få til dette. Intrykket jeg har hatt etter langvarig dialog med Vinmonopolets ledelse har vært at det kun var et tidsspørsmål om når vi ville bli aktuelle for en etablering.

Prosessen videre er at kommunen vil få en søknad om skjenkebevilling, noe jeg har tro på vil gå enkelt å få gjennomslag for hos flertallet av kommunepolitikerne i Gjerstad. Deretter vil Vinmonopolet søke etter ledige butikklokaler, og så komme på besøk til Brokelandsheia i løpet av januar måned for en befaring. Går alt etter planen håper jeg på åpning av det nye utsalget innen påske 2011.

Nytt hos Vinmonopolet er at de ikke lengre har de samme klassifiseringene av ulike polstørrelser. Det er derfor ikke noe "mini-pol" vi vil få, men et fullverdig utsalg med min. 300 varesorter. Det blir derfor et bredt utvalg for enhver smak.

Dette vil få stor betydning for utviklingen av Brokelandsheia videre. Det er få "magneter" som er så viktige som Vinmonopolet i forhold til senterutvikling. Signaleffekten ved at Vinmonopolet velger å etablere seg vil ganske sikkert også ha betydning for Brokelandsheias attraksjonsverdi for nye etableringer. Samtidig vil eksisterende forretninger forhåpentlig også få en oppblomstring, med økt omstetning fra mange nye kunder.

Det går mot et spennende 2011 på Brokelandsheia!

mvh Rune.

2 kommentarer:

  1. Dette er en meget god nyhet! Vet vi mer om konkret plassering på Brokelandsheia? Eksisterende, ledige lokaler, eller nybygg? Skal man rekke påske, blir det gjerne eksisterende?

    SvarSlett
  2. Hvilket bygg som blir valgt er ikke klart, det er opp til huseierne å melde sin interesse for utsalget når Vinmonopolet søker etter lokaler.

    Om noen vurderer å bygge nytt bygg vet jeg heller ikke, men jeg ser at det da i såfall kan det muligens bli litt kort tid til påske. Jeg har ikke fått noen eksakt tid for når det nye utsalget er planlagt åpnet, men det får vi vite etter hvert.

    SvarSlett