tirsdag 2. november 2010

Risørordføreren ikke særlig begeistret for Brokelandsheia-forslaget

Som ventet tar min kollega i Risør, Knut Henning Thygesen til motmæle på forslaget på å legge politistasjonen til Brokelandsheia.

Til orientering har Risør bedt oss i Gjerstad om å hjelpe til med å jobbe for at Vinterkjærkrysset endelig skal fullføres slik det var planlagt i forbindelse med den nye veistrekningen Brokelandsheia-Akland.

Dette kan vi gjerne være med på å bidra til, da jeg absolutt ser at dette er viktig for Risør å få ordnet opp i. Jeg vil likevel igjen påpeke at vi i Gjerstad forventer å få noe tilbake for å bidra med støtte til dette og lignende "Risørprosjekter". Jeg er derfor overbevist om at Risør på sikt har mer å tjene på å la oss få lokaliseringen av politistasjonen enn ved å stå fastlåst på at Vinterkjær er det eneste alternativet.

Selv om vi er vant til å få ting til på egenhånd i Gjerstad ser jeg absolutt at vi står sterkere om våre kommuner står sammen. Blir vi ikke enige i denne saken, er jeg nesten helt sikker på at politimesteren vil gå for Tvedestrand, noe verken Risør eller Gjerstad er tjent med.

At ordføreren i Risør peker på at Akland er det geografiske midtpunktet i vårt politidistrikt er feil. På kartet han viser i dagens AAB er Åmli rett og slett bortglemt. Åmli er også med i vårt politidistrikt og da forflyttes det geografiske midtpunktet nordover og østover....

Knut Henning og undertegnede skal nå forberede et felles formannskapsmøte 24. november, der vi forhåpentligvis får en avklaring på denne og andre saker som fordrer samarbeid våre kommuner i mellom.

Jeg satser nå på at flertallet i formannskapet, som i en del andre saker der i gården, ikke deler ordførerens syn i denne saken.

Time will show...


mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar