søndag 28. november 2010

Kommunesammenslåing eller ei?


Ukas møte med formannskapet i Risør ble riktig positivt. Jeg registrerer at AAB mener jeg har vært ganske klar på at sammenslåing av kommunene er det eneste riktige, men det er nok en sannhet med visse modifikasjoner. Først må vi få en nærmere beskrivelse av hvilke tjenester kommunene skal levere etter samhandlingsreformen iverksettes.

Blir dette som jeg tror, vil utfordringene for småkommuner bli såpass utfordrende at jeg tror ikke vi har mulighet til å få til dette uten et mer utstrakt samarbeid på tvers av kommunegrensene. Jeg er heller ikke sikker på at kommunesammenslåing er det eneste riktige. Selv om jeg heller til at det er flere positive elementer som tilsier dette, er det også viktige argumenter mot som krever oppmerksomhet.

Det som i alle fall er sikkert er at vi er nødt til å samarbeide på flere områder enn i dag, og sånn sett var møtet et viktig steg i riktig retning. Vi må også våge å diskutere de utfordringene som vil oppstå, ikke minst i forhold til en lokalisering av de ulike fellestjenestene. "Storebror" Risør må, om de vil få oss i Gjerstad med på et tettere samarbeid, også vise vilje til å dele litt på godene når de ulike kontorer og fellestjenester skal lokaliseres. Jeg følte klart at formannskapet i Risør også var innstilt på dette, så dette var positive signaler!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar