torsdag 31. desember 2009

Godt nytt år!

Da er vi inne i årets siste dag. Tiden går utrolig fort, jeg synes ikke det er lenge siden forrige nyttårsaften. Det har vært et travelt år som ordfører, med mange ulike oppgaver, de fleste av den hyggelige sorten, men også noen av det litt utfordrende slaget. Slik skal det vel også være, det er ikke alltid en dans på roser å være politisk leder i en kommune.

Jeg registrerer i dagens AAB at også varaordfører Kjell Trygve nå henger seg på Høyres ønske om å samle bygda til "et rike". Det var en viktig grunn for at vi valgte som vi gjorde i skolestruktursaken, og jeg tror fortsatt det er til beste for både små og store i den tross alt ganske lille kommunen vår. Jeg tror også fremtiden vil vise at vi kommer til å utvide samarbeidet med kommunene rundt oss. Om det resulterer i en kommunesammenslåing er jeg ikke sikker på, men jeg ser heller ikke bort fra det, litt avhengig av hvilke oppgaver som staten pålegger kommunene i fremtiden. Jeg vil i 2010 ha et ekstra fokus på at noen av fellesoppgavene også kan bli lagt til vår kommune. Sammen med Risør, Vegårshei og Tvedestrand er det viktig at vi styrker østregionen av fylket, og tilbyr attraktive arbeidsplasser slik at de unge velger å flytte hjem igjen etter endt utdannelse.

I året som kommer blir det viktig for oss i Høyre å se oss rundt etter muligheter for å slippe unna eiendomsskatt i Gjerstad, en skatt som pr. i dag ligger an til å bli innført fra 2011. Likevel er jeg såpass realistisk at det nok må en inntektsøkning til, enten ved hjelp av økte statlige overføringer eller økt skatteinngang om vi skal slippe unna innføring av eiendomsskatt.

Neste år blir det spennende å få på plass den nye ungdomsskolen på Sunde. Jeg gleder meg til denne er klar for bruk neste høst, og er sikker på at denne skolen vil bli en berikelse for både elever, lærere og alle oss andre gjersdølinger. Sunde skole vil være det nærmeste vi kan komme en "storstue", der vi kan arrangere mange ulike tilstelninger til glede for bygdefolket.

Jeg har i året som har gått deltatt på en rekke møter der vi har hatt anledning til å profilere vår kommune generelt, og Brokelandsheia spesielt. Det som har skjedd på området de siste 20 årene vekker oppsikt langt utover vår landsdel. Uten å kunne si for mye om det ennå, så ligger det an til at flere nye virksomheter vil bli etablert på Brokelandsheia i 2010. Jeg gleder meg også over at butikkene på Brokelandsheia ser ut til å ha hatt en god julehandel. Det tyder på at lokalbefolkningen også ser betydningen av å handle mest mulig lokalt for å beholde det gode tilbudet vi har.

Møtet vi hadde med jernbanedirektør Elisabeth Enger på Brokelandsheia ga meg inspirasjon til å fortsatt jobbe aktivt for jernbanekoblingen på Brokelandsheia. Det er likevel irriterende at ting tar så lang tid! Hadde regjeringen ment noe med satsingen på jernbane og miljø hadde prosjektet vært med i Nasjonal Transportplan. Dette blir en særdeles viktig oppgave i årene fremover. Med to austegder med i stortingets samferdselskomite burde vi ha gode muligheter for å få på plass dette i inneværende stortingsperiode.

Et lokalt prosjekt jeg er ganske sikker på at vi skal få til i 2010 er det tidligere omtalte "selvbyggerprosjektet", der bl.a. unge mennesker som sliter med rusproblemer skal få hjelp til å bygge/rehabilitere sin egen bolig med hjelp av lokal ekspertise. Husbanken har sagt seg villig til å støtte opp om dette, og her kan Gjerstad bli en pilotkommune i Aust-Agder. Jeg håper også 2010 vil være et år der vi alle bryr oss enda mer om våre sambygdinger. Selv om kommunen skal levere gode tjenester til alle, er det avgjørende at vi alle sammen bidrar i tillegg. Å bry seg betyr i mange sammenhenger kun å ta en telefon eller gå på besøk til hverandre. I en travel hverdag er det ikke alltid like lett å huske på.

Jeg ønsker dere alle et riktig godt nytt år!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar