onsdag 11. november 2009

Back in business

Etter noen hyggelige dager med familien i helga, er jeg nå tilbake på jobb igjen. I går hadde vi formannskapsmøte, med fokus på budsjettet for kommende fireårsperiode. Tallene vi ble forelagt var slettes ikke hyggelige å lese. Hovedgrunnen til dette er naturlig nok den store investeringen vi gjør med ny ungdomsskole. I 2010 vil vi nyte godt av momskompensasjonen for de store investeringene, men i 2011 og 2012 kommer vi til å merke vår tunge investering med full kraft.

Det er derfor viktig å posisjonere seg mot disse årene, og allerede nå foreta kutt i ALLE enheter. Jeg har fått inntrykket at noen tror vi med å endre skolestrukturen har løst alle de økonomiske utfordringene, men dette er langt fra tilfelle. Alle enheter vil som nevnt komme til å merke at sparekniven blir brukt mer enn vanlig.

I kommunestyremøtet den 19. juni skal vi bl.a. ha et kommunestyreverksted der vi sammen med enhetslederne skal diskutere hvor kuttene vil gjøre minst vondt innenfor deres enhet. Jeg oppfordrer forkjemperne mot strukturendringer i skolen til å laste ned saksdokumentene til møtet, slik at de med selvsyn kan se hvor tøft det blir i årene som kommer, og hvor mye av tjenestetilbudet som må kuttes både i skole, pleie og omsorg, barnehage m.m..

Med den nye endringen i skolestrukturen blir det i alle fall ikke snakk om å legge ned noen av barneskolene, som fort hadde blitt alternativet om vi hadde skjøvet probelemene foran oss. Gerd Langmyr uttaler i lørdagens AAB at vår vedtatte skolestrukturendring virker på henne som "å spare seg til fant". Jeg føler meg ganske overbevist om at fantestatusen ville være mye nærmere uten et slikt vedtak. Å ikke foreta seg noe når skoen trykker, er det enkleste grepet man kan gjøre, men gnagsårene kan fort bli omfattende og vonde etter hvert....

Torsdag skal jeg for øvrig være med på byggekomitemøte på Sunde skole. Etter hva jeg hører går byggingen etter planen, men det er viktig med faste møter om det dukker opp noen utfordringer underveis. Det vil det alltid gjøre i slike store prosjekter.

Fredag skal jeg ha møte med FAU-representanter fra Gjerstad og Fiane skoler. Det kan være greit å møte hverandre ansikt til ansikt og ikke bare i nettdebatter og avisinnlegg.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar