søndag 15. november 2009

Foreløpig program for neste uke

Uka som kommer begynner med møte i styringsgruppen for VÅG-midlene på mandag. Flere bedrifter har nå søkt om tilskudd til kompetanseheving og profilering, og vi skal se litt nærmere på noen retningslinjer for tilskuddene som kan gis.

Tirsdag og onsdag skal jeg for første gang i mitt liv (etter det jeg kan huske) på besøk til Åseral kommune, der ordførerne på Agder skal samles til ordførerkonferanse. Siden det ikke finnes noen "ordførerskole" er det viktig å ha slike arenaer der vi kan treffes for å diskutere ulike utfordringer vi kan oppleve i dette spesielle vervet. Samtidig deler vi gjerne også solskinnshistorier med hverandre. Jeg regner med at skolestruktursaker blir et hett tema, da mange kommuner i våre to fylker også sliter med de samme utfordringene som det vi gjør i Gjerstad.

Torsdag er det igjen klart for kommunestyremøte i kantina på Gjerstadheimen. Møtet overføres som vanlig direkte via kommunens WEB-TV fra kl. 18.30. I forkant av møtet har medlemmer fra FAU signalisert at de vil gå i fakkeltog og samtidig overlevere underskriftslistene fra aksjonen som ble gjennomført forrige helg. Skolestruktursaken er fortsatt et viktig samtaleemne blant folk. Etter å ha truffet flere småbarnsforeldre denne helga, synes jeg det er flott at de flere av de som er uenige i vedtaket likevel evner å skille sak og person i denne vanskelige saken. Jeg får inntrykk av at ganske mange foreldre forstår at dette er en kompleks og vanskelig sak også for oss politikere. Jeg synes også det var greit at lærerne på Sunde kom med sin uttalelse om at de synes det er flere fordeler enn ulemper med den nye strukturen som er vedtatt. Om ikke alle "aksjonistene" og enkelte politikere synes dette var like positivt, så viser det jo likevel at ikke denne saken er ensidig negativ for bygdas fremtid.

Etter det ordinære kommunestyremøtet blir det kommunestyreverksted, der enhetslederne vil forklare oss politikere om grunnene for sine prioriteringer i forhold til budsjettet for neste fireårsperiode. Jeg kan allerede nå signalisere at det ganske sikkert vil komme på bordet upopulære innsparingstiltak som vil gå ut over det totale tjenestetilbudet vårt. I slike saker er det ganske utfordrende å være lokalpolitiker...

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar