fredag 20. november 2009

Stort foreldreengasjement!

Torsdagens fakkeltog var et imponerende skue, med barn og foreldre som sammen aksjonerte for å beholde 1-7 klasse ved begge skolene i bygda. Selv om jeg er en av de 11 "stygge ulvene" som ønsker endringen velkommen, har jeg forståelse for flere av argumentene mot. Når så mange som rundt 1100 små og store gjersdølinger (noen Risør-boere hadde også skrevet under...) ønsker saken gjenopptatt er det selvfølgelig et viktig signal.

Jeg har i debatten på http://www.gjerstad.org/ gitt til syne min begrunnelse for mitt standpunkt i denne vanskelige saken, og ikke minst at kvalitetshensynet taler for at vi bør gjøre en endring i strukturen.

Agderposten beskriver i dagens leder langt på vei mitt syn i skolestruktursaken. Jeg siterer:

"Til og med i Gjerstad er det fakkeltog, mot den nokså beskjedne endringen i kommunens skolestruktur. Meningen i Gjerstad har vært å spesialisere kommunens to skoler etter elevenes aldersnivå. Selv det utløser massive protester. Samtidig ser vi at det er etablert en landsomfattende kampanje for bevaring av grendeskoler. Glemt er plutselig bekymringen for det faglige nivået og resultatet av de nasjonale prøvene. Forsøkene på å ruske opp i gamle strukturer, skapt under andre samfunns- og kommunikasjonsforhold enn i dag, gjøres jo ikke bare for å spare penger, slik mange later til å tro. Mange forsøk har faktisk også med kvalitet å gjøre. Skal vi ha undervisning av høy kvalitet, trenger hver skole en lærerstab med variert kompetanse. Lærere trenger dessuten etter- og tilleggsutdannelse og faglig påfyll, noe som er vanskelig å få til på skoler med svært få lærere.

Og videre:
Selvfølgelig skal ikke elever behøve å bruke timer hver dag på reise til og fra skolen. Men hverken i Gjerstad, Tvedestrand eller Arendal har vi slike avstander. Og fremfor alt tilsier kvaliteten i skolen at vi må være åpne for forandring."

Sitat slutt.

mvh Rune H.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar