mandag 1. februar 2010

Et eller to fylker?

Debatten om vi skal slå sammen Aust- og Vest-Agder er nå i full gang. Selv har jeg et avslappet forhold til det hele, og det tror jeg de aller fleste innbyggere i har. Jeg tror ikke en sammenslåing vil medføre store forskjeller fra dagens situasjon.

Uansett så må man jeg som politiker gjøre et valg, og med den kunnskapen jeg har fått om dette til nå mener jeg at vi faktisk er bedre tjent med å slå fylkene sammen. Uansett vil vi i Gjerstad bli en utkantkommune, med de utfordringene de fører med seg. Jeg tror likevel at det er mer fornuftig av oss å få en viss innflytelse på hele Agder som ett, og at vi blir representert i et forum på lik linje med Kr.sand burde vi vel egentlig være fornøyde med? Da har vi jo i alle fall mulighet til å påvirke beslutningene som tas.

Jeg har forståelse for de som ikke ønsker forandring, for det kan jo også være skummelt å endre på noe man ikke vet hva fører til. Likevel håper jeg ikke det blir et prestisjeprosjekt at Gjerstad skal bremse enhver utvikling. Å samarbeide med andre kommuner i landsdelen gjør vi allerede, og jeg tror at om 30 kommuner står sammen har vi større muligheter for gjennomslag i rikspolitikken.

Skulle utredningen som pågår vise at det vil bli for mange negative konsekvenser av en sammenslåing vil jeg selvfølgelig ikke se bort fra at jeg endrer syn i denne saken. Men pr. i dag, eller "inntil det motsatte er bevist" heller jeg til at en sammenslåing er fornuftig sett i et landsdelsperspektiv.

Time will show....

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar