mandag 8. februar 2010

Spennende ungdomsskolekonferanse!


Dagens ungdomsskolekonferanse i Oslo i regi av Høyre var veldig lærerik på mange måter. Flere inspirerende foredragsholdere deltok, og det er tydelig at mange kommuner rundt i landet nå setter kvalitet i skolen langt opp på sine prioriteringslister, og at flere og flere kommuner nå ønsker å være mer aktive skoleeiere, med bestemte målsetninger for kvaliteten på undervisningen.

Utfordringen vi kommuner har som skoleeiere er mange, og vi fikk presentert mange gode innspill fra kommuner som har lykkes i å øke kvaliteten, ikke minst gjennom et godt samspill mellom lærerstanden og politikere. Likevel kom det også tydelig fram at vi som kommuneeiere behøver gode måleverktøy for å kunne oppnå enda bedre resultater for våre elever.

Oslo kommune har bl.a. fått veldig gode resultater med å inngå et bedre og mer forpliktende samarbeid mellom lærere, barn og foreldre, med konkrete mål og tilbakemeldinger på et tidlig tidspunkt i utdanningsløpet.

Behovet for spesialundervisning ble også tatt opp under konferansen. Konklusjonen var at denne delen av undervisning står for ca. 20% av skolenes drifskostnader, og at de som behøver ekstra stimulering i form av spesialtilpasset undervisning bør få denne så tidlig som mulig i barneskolen, da de aller fleste tilfellene kan oppdages på et tidlig tidspunkt, i flere tilfeller allerede i barnehagen.

I Norge viser statistikker at kurven for spesialundervisning er lav i 1.-3. klasse for så å øke suksessivt til og med 10. klasse. I Finland, der elevene i snitt ligger på et mye høyere kvalitetsnivå enn her i Norge, er kurven helt motsatt. Der setter man inn spesialundervisning mye tidligere, faktisk allerede i barnehagen, men med hovedvekt på 1.-3. klassetrinn. Her har vi garantert noe å hente. Ser man at en elev sliter i enkelte fag er det ingen grunn til å vente med ekstratiltak til en gang senere i skoleløpet. I Finland er behovet for spesialundervisning i ungdomsskolen nesten fraværende. Jeg er litt usikker på hvordan situasjonen er på dette området i Gjerstad, men jeg vil ta dette opp med rektorene ved leilighet.

Jeg vil samtidig undersøke muligheten for å sette i gang arbeid med et eget plandokument, der vi som skoleeiere er vårt ansvar bevisst og peker på tiltak som kan bidra til at lærere og politikere sammen kan gi våre tre skoler et kvalitetsløft. I denne planen bør vi også kartlegge lærernes ønsker for videreutvikling, som igjen kan gi økt entusiasme som tjener våre fremtidige elever. Det er mange gode historier rundt omkring i kommunene som vi sikkert også kan være gode for oss!

Ellers ble det ganske tydelig at vi som en liten kommune ikke har de samme forutsetningene som store bykommuner som Oslo, Bergen og Stavanger, der kommunene har egne skolefaglige organisasjoner som konstant har fokus på videreutvikling av rektorer og lærere. Dette kan jeg tenke meg å ta opp med mine kolleger i Østre Agder, muligens kan regionale utviklingsseminarer være noe å tenke på?

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar