lørdag 27. februar 2010

Friske kommunestyremøter!

Nok en gang ble det temperatur i et av våre kommunestyremøter. Denne gang fikk bl.a. undertegnede smake "AP-pisken"...;-)

Inger Løite mener jeg lurer bygdas befolkning i debatten om sammenslåing, basert på følgende spørsmål i gallupen på www.gjerstad.org:

"Stemmer du for ett Agder om det medfører en hel del nye arbeidsplasser på Brokelandsheia?"

Jeg kan ikke forstå at dette er noe å henge seg opp i, det er jo bare et oppfølgingsspørsmål på en sak som er omtalt i media i det siste. Står det noe i spørsmålet at det er sikkert at det blir slik? Har jeg lovet noe som helst egentlig? Jeg velger likevel være positiv til alle tanker som kan bidra til å bygge opp om vår kommune, så får tiden vise hva som er realistisk å få til. Skal man være skeptisk til alle kreative forslag er det sannelig ikke stort man får til!

Inger hevder jeg skaper falske forhåpninger blant folk i bygda. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det jeg synes er positivt alltid blir gjennomført til punkt og prikke, men jeg tror faktisk at gjersdølinger flest forstår det, uten at Inger trenger å være særlig bekymret for dette.

Selv om det nok ikke er realistisk at distriktene blir priortert i forhold til fylkeskommunale arbeidsplasser synes jeg at Arendals-ordfører Torill Rolstad Larsens utspill i det minste viste at de store kommunene har tatt inn over seg at de små kommunene i distriktet også må kunne se en fordel for sammenslåing om de skal være positivt innstilt til dette. Derfor kan utspillet vise seg å være særdeles viktig i den videre debatten, også for oss her i Gjerstad.

I ulike medier skrives det at jeg er svært positiv til sammenslåing, andre skriver at jeg er skeptisk. Sannheten er at jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om dette i det hele tatt. Vi i Gjerstad må klare oss så godt vi kan på egen hånd, med eller uten fylkesgrenser, alene eller i samarbeid med nabokommuner.

Jeg tror heller ikke det er så mange av bygdas innbyggere som bryr seg så mye om fylkessammenslåings-debatten. Forståelig nok. Jeg skulle lagt betydelig større innsats i å få lagt ned hele fylkeskommunen!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar