torsdag 6. august 2009

Internett på Gjerstadheimen - en oppdatering

Noen av dere fikk kanskje med dere at 93-åringen Trygve Ausland (91 år på bildet) ikke var helt fornøyd med at det ikke var tilgjengelig trådløst internett på rommet sitt på Gjerstadheimen.

Siste nytt i saken er at jeg har tatt kontakt med fiberleverandøren Tel-ag, som vil (om saken går i gjennom i formannskapet på tirsdag) sørge for at det ikke bare er internett som blir tilgjengelig via fiberkabel, men også et mye bedre TV-tilbud enn det som finnes på Gjerstadheimen i dag. Med TV-signaler via fiberkabel får beboerne over 20 kanaler å velge mellom, og i en helt annen kvalitet på signalene enn de har hatt til nå, og med kun et par kanaler å velge mellom.
Jeg synes det er skikkelig artig at vi i Gjerstad kan skilte med en av landets eldste nettbrukere. Trygve er egentlig en pionér i sin klasse og det går sikkert ikke lang tid før flere følger etter med en bærbar PC på rommet. Om jeg skulle bli så heldig å bli gammel, så ville jeg ha store problemer å klare meg uten nett, det er faktisk blitt en viktig del av hverdagen for veldig mange av oss, uansett om vi liker det eller ei. Samtidig er jeg overbevist om at å bruke internett gjør at eldre mennesker holder intellektet i trim. Det må jo sies å være en god effekt. Men om 30-40 år er det sikkert helt andre tekniske "duppeditter" som gjelder, og garantert et helt annet krav til fasiliteter på Gjerstadheimen. Den som lever får se!

Men først skal de folkevalgte i formannskapet avgjøre om vi kan bevilge de ca. 20.000 kronene dette vil koste på årlig basis. Jeg kan umulig tenke meg at noen vil gå imot dette, men alt kan jo skje i politikken...;-)
mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar