lørdag 10. oktober 2009

Hva skal den nye skolen hete?

Det første møtet i byggekomiteen for Sunde skole ble holdt på torsdag. Jeg ble valgt til leder av denne komiteen, og vi skal nå ha månedlige møter for å følge utviklingen i byggeperioden. Det kan oppstå ting av uforutsatt karakter som vi behøver ta stilling til underveis.

Til nå ser det ut som vi er i god rute, grunnarbeidene der den nye bygningen skal plasseres er i full gang og det er også igangsatt rehabiliteringsarbeid i svømmehall og gymsal. Jeg regner med at de fleste er kjent med at jeg har i hele skoleprosessen har ment at det å reabilitere ikke er en god løsning. Det første eksemplet på dette er allerede klart. Når man skulle fjerne isolasjonen i taket over svømmebassenget dukket det opp flere overraskelser, som også koster mer enn planlagt å fikse opp i. Jeg tør ikke tenke på hvor mange lignende overraskelser vi ville ha fått om vi skulle pusse opp den gamle skolen...

Når vi nå får en ny ungdomsskole i bygda, er det naturlig å tenke tanken på å skifte navn på denne. Jeg er gjort kjent med at Sunde skole er det flere andre skoler i landet som heter, og dette har skapt utfordringer både med bestilling og betaling av ulike tjenester, da vi f.eks. har fått fakuraer som skulle til Sunde skole i Sandnes. Vi har også i et tilfelle bestilt busstransport til våre elever, mens bussene dukket opp på Sunde skole i Flekkefjord...

I neste kommunestyremøte vil jeg derfor foreslå at vi lyser ut en navnekonkurranse på den nye skolen. Jeg har allerede et forslag som jeg med dette introduserer her i bloggen, nemlig
Niels Henrik Abels skole.

Ved å legge lista såpass høyt som dette navnet tilsier vil vi tilkjennegi at dette er skal være en skole med krav til kvalitet. Vi vil bl.a. måtte sette ekstra fokus på at elevene tilegner seg tilstrekkelig kunnskap til å kunne hevde seg godt på nasjonale prøver. Å få tak i gode lærere vil også bli en utfordring i fremtiden, og jeg tror at vi ved dette enkle grepet med å gi skolen et navn som Niels Henrik Abels skole vil kunne hevde oss bedre i konkurransen om å få de beste lærerne. Sist men ikke minst, det er på tide å vise verden at vi gjersdølinger også er klar over at Niels Henrik Abel vokste opp i Gjerstad!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar