lørdag 24. oktober 2009

Omdiskutert avgjørelse i skolesaken

Torsdagens kommunestyremøtevedtak om å endre skolestrukturen har ikke uventet blitt negativt mottatt av flere foreldre, spesielt i øvrebygda. Dere kan jo ta en titt i debattforumet på http://www.gjerstad.org/ der kritikken ikke har latt vente på seg.

Jeg synes det er flott med et engasjement i en så viktig sak som dette, og jeg forstår godt at noen er misfornøyd. Likevel er jeg nødt til å stemme for det jeg mener er det beste valget for kommunen videre, så får vi som gjorde dette valget heller tåle kritikken i etterkant. Jeg er fullt klar over at det enkleste hadde vært å bare si nei til en slik omfattende endring, og dermed slippe å få all kjeften, men jeg håper også noen setter pris på det faktum at vedtaket bidrar til at budsjettet kan salderes uten for store konsekvenser. Vi får likevel store nok utfordringer i forhold til kommunens driftstutgifter fremover. Målet er at vi skal kunne opprettholde et godt tjenestetilbud for alle kommunens innbyggere. Da må vi faktisk våge å ta upopulære beslutninger fra tid til annen.

Torsdagens vedtak medfører med stor sannsynlighet at vi ikke vil få eiendomsskatt neste år, og forhåpentligvis finner vi løsninger som kan unngå denne urettferdige skatten også for senere år.

Etter slike vedtak er det selvfølgelig noen som truer med å aldri mer stemme på partiene som gikk inn for vedtaket på torsdag, men det får jeg heller leve med. Et faktum er i såfall at det begynner å bli få partier å stemme på etter hvert. Stort sett alle partier untatt AP gikk inn for å bygge ny ungdomsskole på Sunde, og det ble også kritisert heftig av enkelte. Det er sannelig ikke enkelt å gjøre alle til lags!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar