lørdag 3. oktober 2009

Tilbakeblikk på uka som har gått

Ukas aktiviteter har vært spennende, og jeg har blitt flere erfaringer rikere. Onsdag var jeg i Oslo på KS Eierforum, for å se om dette kunne være interessant for Gjerstad kommune å være en del av. Jeg har ikke landet på hva jeg går for, noe var interessant, men noe var også helt det motsatte. Et typisk treffsted for byråkrater med interesse utover det vanlige for forskrifter og effekter av endringer av disse, og jeg må nok innrømme at jeg har vært på mer givende samlinger enn dette...

Spesielt interessant for meg denne uka var forhandlingsmøtet med pensjonsleverandørene i Oslo på torsdag. Fra oss deltok rådmannen, økonomisjefen og undertegnede. Forhandlinger på dette nivået viste seg å være ganske så spesielle, aktørene hadde en helt spesiell måte å legge fram sine anbud på, og formuleringene som ble brukt var av svært formell karakter. Møtet varte fra kl. 12.00 til 23.00, så det ble svarte natta før vi var hjemme.

Vi har brukt firmaet Aon Grieg til å føre forhandlingene for oss, og ved å være med på møtene kan jeg med sikkerhet si at dette hadde vi aldri klart alene. Jobben som ble gjort på våre vegne var ikke annet enn imponerende, og utgiftene til deres honorar blir etter forhandlingene dekket inn med god margin. Det var reell konkurranse mellom de ulike leverandørene, og slikt slår godt ut for oss som kunde. Endelig avgjørelse om valg av tjenesteleverandør tas etter planen i kommunestyrets novembermøte.

Kveldens mottakelse for den nye fylkesmannen i Aust-Agder var en hyggelig begivenhet. Øystein Djupedal var veldig klar på sin nye rolle og lovet å stå til tjeneste for oss ordførere når vi hadde gode saker for egen kommune og fylket i sin helhet. Det er liten tvil om at han etter 16 år på stortinget og i tillegg erfaring som statsråd har et betydelig kontaktnett. Jeg håper derfor at han, i tillegg til våre nye stortingsrepresentanter kan være en god døråpner inn mot sentrale myndigheter.

Resten av helga har jeg fri fra kommunale plikter, og det blir kanskje tid til å rydde litt i garasjen, som er "bomba" med mange ting som garantert kan kastes.

Neste uke er igjen av det hektiske slaget, mer info om dette kommer etter hvert.

God helg!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar