tirsdag 6. oktober 2009

Møter mandag og tirsdag

Denne uka begynte i går med ordfører/rådmannsmøte i Tvedestrand der vi bl.a. diskuterte felles IKT-satsing fremover. Det ble ytret ønske om å se på mulighetene for at alle folkevalgte i kommunestyrer og bystyrer i de fem østkommunene i fylket kunne få sine egne kommunale e-postadresser og PC'er til mottak av kommunale sakspapirer. Dette for å få ned kostnader med alle dokumenter som printes og sendes ut pr. post i dag. Jeg er positivt innstilt til dette, men tror nok at det kan være fornuftig å innføre dette først om to år da det kommer nye politikere på plass etter kommunevalget. Å få til en slik ordning krever en del forberedelser og vi burde kunne få til dette i et toårs perspektiv.

Ellers introduserte jeg som jeg har lovet revmatikerne, ideen om et felles oppvarmet basseng for innbyggerne i østregionen. Vi ble enige om at dette ville være fornuftig å se nærmere på når samhandlingsreformen er klar og vi ser hvilke oppgaver det er naturlig å samarbeide om over kommunegrensene. Tvedestrand, Risør og Åmli har i dag bassenger med inntil 32 graders varme, Vegårshei har ikke basseng i det hele tatt, og leier seg inn i Åmli. Etter som jeg har forstått revmatikernes behov må det være minst 34 grader i vannet for at de skal være interessert i å bruke dette, og siden jeg regner med at det samme kravet gjelder for de andre revmatikerne i kommunene, håper jeg vi kan få til noe felles i fremtiden, enten i interkommunal eller privat regi.

Jeg har også fått en tilbakemelding fra Kr.sand kommune på en henvendelse om fellesturer for kronikere til kurstedet i Igalo (Montenegro). Jeg har lovet de andre ordførerne å komme tilbake med en mer inngående informasjon om dette i vårt neste møte, for å se på mulighetene for å kunne tilby de av våre innbyggere som trenger det, et helsebringende opphold på dette stedet. Jeg kommer tilbake med mer her i bloggen etter hvert.

I dag har vi hatt møter i adm.utvalg, formannskap og til slutt et innledende kommunestyreverksted om kommuneplanen som skal rulleres i 2010. Jeg husket ikke på at det var elgjakt når møtetidspunkt ble bestemt (er som dere skjønner ikke særlig jaktinteressert), men fremmøtet var likevel godt. Det er tydelig at politikerne er opptatt av å kunne påvirke kommunens viktigste planverk for årene som kommer. Vi fikk under dagens møte konkretisert noen punkter vi vil jobbe ekstra med i kommuneplanen, og administrasjonen vil nå jobbe videre med disse. Når vi har noe mer klart vil innbyggerne i kommunen bli invitert til folkemøter slik at alle som ønsker det kan bli med å få et eierforhold til vår fremtidige kommunelplan. Det er mange utfordringer vi trenger gode innspill på, ikke minst i forhold til temaene forebygging, omsorg, utdannelse og sentrumsutvikling, som ganske sikkert blir sentrale i planarbeidet.

I morgen skulle jeg ha vært på møte i Oslo med Jernbaneverket for å diskutere jernbanetraseen gjennom Holtegrenda, men de måtte i siste liten avlyse møtet pga. sykdom.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar