lørdag 10. oktober 2009

Politistasjon på Brokelandsheia?

Politiet sliter som kjent med dårlig økonomi og politimester Kirsten Lindeberg går ut med signaler om at det nok vil bli behov for omorgansieringer av lensmannsetaten i vårt fylke.

I motsetning til flere andre ordførere rundt oss er jeg ikke så skeptisk til en slik omorgansiering. Det blir påstått at om vi ikke har et lensmannskontor i hver kommune vil innbyggerne føle seg mer utrygge. Dette mener jeg er feil. Det som er viktig er vel å ha mest mulig synlig politi ute i aktiv tjeneste, ikke på et kontor? Det er kun et fåtall som har behov for å besøke et lensmannskontor nå til dags, og da er det oftest av papirmessig karakter. Nå kan man til og med anmelde forhold på internett, slik at verden går videre også innenfor denne etaten. De få gangene man evt. har bruk for å fornye et pass eller søke om våpentillatelse bør man kunne ta turen til en av byene for å få fikset dette.

Jeg tror den beste løsningen for kommunene i østregionen er å samarbeide for et mer aktivt politi til felles beste. En operativ sentral på Brokelandsheia vil kunne rykke ut til Risør, Tvedestrand og Vegårshei på kort tid, og det er også naturlig at en slik sentral er tilknyttet vår hovedfartsåre, E18. Jeg ser nok at det for Åmli vil være mer naturlig å bruke Arendal, men de skal i alle fall få tilbud om å være med på fellessatsingen her øst i Aust-Agder.

Det kan nok bli mange diskusjoner oss ordførere i mellom om dette, men jeg har tro på at det er smart av oss å forsøke å finne omforente løsninger til felles beste før vi evt. blir pålagt en ordning som ingen av oss vil bli fornøyd med. Jeg vil uansett ikke være med på å legge alle funksjoner til Arendal, og det kan fort bli løsningen politiet velger om vi ikke nå er på banen med konstruktive forslag til løsning på politiets økonomiske utfordringer.

Kommer først politiet til Brokelandsheia, ser jeg ikke bort fra at det på samme sted kan være fornuftig å plassere lignende beredskapstjenester, som ambulanse, brannvesen etc. Vi burde også se på muligheten for å få til en landingsplass for luftambulansen i denne forbindelse.

Ordførerne skal ha et møte med politiet i begynnelsen av desember, og jeg håper vi vil kunne finne en god plattform for et godt samarbeid fremover.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar