søndag 27. september 2009

En helg i Abels navn

Jeg hadde et par oppdrag under helgens Abelseminar, på vandringen langs Abelveien/Abelstien lørdag ettermiddag, og på Abelfesten på Holmen Gård om kvelden. Selv om det nok kunne vært større oppslutning av publikum på begge arrangementene gikk alt riktig bra for seg. Flere dyktige foredragsholdere informerte om Abels liv og virke i og utenfor Gjerstad. Det er flott at styret i Stiftelsen Abelsenteret har lagt ned mye arbeid for å få til dette arrangementet, uten en solid innsats fra leder Ragnhild Løvdal Kveim, Per Hagelia, Olav Ulltveit-Moe og de andre i styret hadde det vært umulig å få dette til.

Neste år vil jeg anbefale styret å også sette et fokus på nye innslag som kanskje også vil være noe mer interessant for større deler av bygdas befolkning å være med på. Jeg er som kanskje noen vet, interessert i konkurranser av ulik karakter, og jeg tror at en lokal Abelkonkurranse ville kunne skape en større interesse lokalt, i alle fall om den legges opp på en spennende måte.

I forbindelse med den nye ungdomsskolen vil det etter min mening være naturlig å la Niels Henrik Abel få en sentral rolle, ikke minst når det gjelder utsmykning. Kanskje vi til og med skulle ha kalt skolen for Niels Henrik Abels skole? Det kunne jo være en fin arena for kommende Abelseminarer og ville ha koblet kommunen opp mot Abel på en veldig synlig måte.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar