onsdag 9. september 2009

Litt fra i går og i dag.

Dagen i går åpnet med besøk hos fylkesmannen i Aust-Agder. Alle kommunene blir hvert år invitert dit i forbindelse med fylkesmannens utdeling av skjønnsmidler. De fleste kommuner i landet får hvert år enkelte negative overraskelser som kan bety problemer med å få balansert budsjettet, og i slike tilfeller kan fylkesmannen dele ut noen ekstra midler. Om Gjerstad blir tilgodesett denne gang vil vise seg.

Dette møtet ble etterfulgt av et møte på Gjerstad Mek. sammen med styringsgruppen for VÅG-midlene. I denne styringsgruppen sitter Per Arnt Tellefsdal, Tor Kjetilson Moe, Rolf Pihlstrøm og undertegnede. VÅG-midlene kan brukes bl.a. på kompetansebygging og markedsføring, og det utarbeides nå retningslinjer der lokale bedrifter kan søke om støtte til egen kompetansebygging.

Til sist i går var jeg invitert til å hilse på fire nye flyktninger som skal bosette seg i Gjerstad. Denne gang er det kommet fire menn fra Eritrea. På forhånd bor det 13 personer med samme opprinnelsesland i vår kommune, og disse fikk i går anledning til å treffe de nyankomne. I tillegg hadde de laget et flott tradisjonelt eritreisk måltid som smakte skikkelig godt!

Det er sannelig ikke lette forhold våre nye gjester kommer fra, og jeg håper alle gjersdølinger vil ta imot dem med åpne armer!

I dag har jeg deltatt på Eldresenterets samling på Gjerstadheimen, da det denne gang var Høyre som stod som arrangør. Jeg ble også gledelig overrasket da jeg hørte det stod komper på menyen!

I ettermiddag ble årets medarbeiderdag arrangert av Gjerstad kommune, bl.a med inspirasjonsforedrag og kåring av årets arbeidsmiljøpris. I år gikk denne høythengende prisen velfortjent til Anlaug Haugen (bildet) som i betydelig grad bidrar til et godt arbeidsmiljø, bl.a. med sin omtanke for alle som jobber rundt henne.
Gratulerer så mye fra meg!

mvh Rune.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar