onsdag 23. september 2009

Gründercamp i Risør, m.m.

I dag har jeg deltatt som dommer under "Grundercamp" i Risør, der videregående skoler fra begge Agderfylkene hadde laget praktiske løsninger for fremtidige energiutfordringer. Vi ble vitne til mange flotte presentasjoner og en god del spennende tanker for hvordan vi bør tenke på å løse klimautfordringer og privat bruk av energi.

Her var det fokus på solcelleløsninger og utbredt bruk av vannkraft, vindkraft og bølgekraft. En av kategoriene det ble konkurrert i var forslag til såkalte "Plusshus", boliger som selv produserte mer kraft enn de som bodde i den forbruker.

Dette var en riktig lærerik dag, og ungdommene hadde virkelig brukt det ene døgnet konkurransen pågikk på en utmerket måte. Det ble kåret to vinnere, et fra hvert fylke som går til landsfinale i Trondheim i januar. Se NRK Sørlandets reportasje fra arrangementet her: http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/sorlandet/verdi/110588

Resten av dagen har jeg brukt til å se litt nærmere på saken om varmtvannsbasseng. Jeg har skrevet et brev som vil bli sendt til mine ordførerkollegaer i Åmli, Vegårshei, Risør og Tvedestrand. Jeg fikk en prat med Knut Henning Thygesen i Risør i dag, og han var av samme oppfatning som meg, at dette kunne være et fornuftig fellesprosjekt å samles om. Det er likevel viktig å huske på at det er lite vi to kan bestemme, annet enn å sette saken på det politiske sakskartet. For å få det til må det nok være interesse fra flere enn våre to kommuner. Mye vil til slutt være avhengig av hva Staten kommer med i sin samhandlingsreform.

Jeg har også i dag kontaktet Kristiansand kommune, som tilbyr behandlingsreiser for kronikere og andre som har behov for et forebyggende helseopphold, til Igalo i Montenegro. Slike opphold kan forhindre at ansatte blir sykemeldte over kortere eller lengre tid pga. ulike helseplager, ikke minst av revmatisk karakter. Sykefravær er som kjent ofte kostbart for en kommune, og da kan det være fornuftig å tenke forebyggende.

Kr.sand kommune tilbyr sine innbyggere å dekke noe av kostnadene ved slike reiser, og jeg får nå tilsendt en oversikt over hvordan dette fungerer i praksis. Ser det fornuftig ut vil jeg sannsynligvis gå videre med dette til formannskapet/kommunestyret etter hvert, og kanskje kan vi få til noe tilsvarende i vår kommune, som et tilbud både for egne ansatte og andre kronisk syke i kommunen.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar