onsdag 16. september 2009

Stortingsvalget 2009

Valget er over, og det er klart for fire nye rød/grønne år. Som Høyrepolitiker kan jeg selvsagt ikke være fornøyd med det, men er likevel veldig glad for at Aust-Agderbenken igjen får en Høyrepolitiker med på laget. Jeg har store forventninger til at Svein Harberg vil bli en nyttig mann både for vår kommune og for hele landsdelen.

Nå skal Jens i gang med å legge en ny regjeringskabal og i tillegg få med seg nye statssekretærer og rådgivere med på laget. Jeg håper at han denne gang også får med seg noen medspillere fra vårt distrikt! Fra AP peker Vegårsheiordfører Maya Twedt Berli seg ut som førstevalget til en statssekretærstilling. Hun vil garantert kunne være med å fronte politiske saker fra vårt distrikt og jeg er sikker på at hun ville være en styrke for Jens de neste fire årene.

Ellers blir det jo litt merkelig at ikke Venstres Lars Sponheim blir med i rikspolitikken videre. Mye kan sies om ham, men at han har vært en fargeklatt i et ofte fargeløst politikermiljø er sikkert og visst. Hadde han vist noe bedre taktiske evner i sluttspurten av valgkampen tror jeg faktisk et borgerlig flertall hadde vært et faktum. Uten Venstre på stortinget tror jeg sentrum skal få vansker med å hevde seg også ved neste korsvei om fire år. Det ligger an til en enda sterkere polarisering mellom Høyre og venstresiden og jeg tror de mindre partiene faktisk må bestemme seg for den ene eller andre siden uten å sette for mange betingelser på forhånd.

En ting er i alle fall sikkert, at Erna Solberg har markert seg svært positivt i denne valgkampen, og sannsynligvis ikke har svekket sitt kandidatur til å bekle ledervervet i Høyre fremover. Uten en John G. Bernander med på laget kan jeg heller ikke se mange andre kandidater til å utfordre henne. Muligens kommer Torbjørn Røed Isaksen mer på banen etter å ha fått litt erfaring som stortingspolitiker. Time will show!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar