søndag 17. mai 2009

Hyggelig 17.mai-feiring!

Da var 17.mai-feiringen over for denne gang. Været ble bedre enn antatt, og dette gjorde til at riktig mange deltok på feiringene i både Gjerstad og på Fiane.

Etter at de formelle oppgavene var unnagjort, bl.a. en tale utenfor Gjerstadheimen (foto AAB) tok jeg en tur innom feiringene på begge barneskolene, og fikk samtidig forsøkt meg i pilkastkonkurransene. Det endte med 43 av 50 poeng på Gjerstad skole og 25 av 30 poeng på Fiane. Det er nok tvilsomt at dette rakk til premie i år ;-), men jeg kan i alle fall love at jeg nok sponset arrangøren med en god del kroner i kassa. Det tar jo litt tid å kaste seg inn! Jeg husker godt jeg et tidligere år havnet i en batalje om å bli best i familien, da bror Jan hadde rekorden på Fiane. Jeg har vanskelig for å gi meg på slike utfordringer, så twistposen jeg til slutt vant kostet meg 350 kroner. Men hva gjør man vel ikke for å slå storebror??

Feiringene gikk som vanlig stille og rolig for seg både i øvre- og ytrebygda. Jeg kan ikke helt slippe taket i ideen om å samle hele bygda til en fellesfeiring i stedet for å ha disse kretsvis som nå. Vi er ikke flere mennesker i kommunen enn at vi burde kunne enes om dette. Om ikke vi kan bli enige om Holmen gård som fellesarena, kunne vi kanskje samles på Fiane og i Gjerstad annenhvert år? Det ville uansett bli en feiring med skikkelig trøkk! Da kunne også lyden være like god for alle, på Fiane var det i år få som hørte hva som ble sagt fra scenen. I Gjerstad hadde Knut Magne Valle dimensjonert lydanlegget godt for utendørsbruk. Dette var det klasse over!

Vi får om et par år ferdig en ny ungdomsskole på Sunde, kanskje vi kunne møtes der det første året, og se om vi kunne trives i hverandres selskap? Og kanskje kunne vi få til en felles dans eller noe for de voksne om kvelden? Tiden vil vise om dette kan la seg gjøre eller ei, men jeg kommer ikke til å protestere om noen tar opp tråden for å i det minste gjøre et forsøk et år på å lage en 17.mai-feiring for hele bygda...;-)

En spesiell takk i dag går til skolekorpset som gjør nasjonaldagen til en flott opplevelse for oss alle! VEL BLÅST!


mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar