tirsdag 19. mai 2009

Møte hos fylkesmannen i dag

I dag skal jeg først ha mitt ukentlige møte med rådmann Lars, der vi gjennomgår ulike saker som har vært eller skal opp til politisk behandling. På disse møtene får jeg også en god tilbakemelding på hvordan de poliske vedtakene vi gjør blir fulgt opp administrativt.

Senere på dagen er det tid for en ny Arendalstur, denne gang er det møte på fylkeshuset i forbindelse med fylkesdelplanen for kjøpesenteretableringer. Det er viktig å oppdatere seg på de siste retningslinjene fra staten på dette området.

Forskriften det er snakk om kan ha betydning for oss i forbindelse med utviklingen på Brokelandsheia, og det er selvfølgelig viktig for oss at vi nå blir tatt hensyn til som et regionsenter i fremtidige fylkesplaner. Brokelandsheia er kommet for å bli, og dette håper og tror jeg at regionale og sentrale myndigheter er enige med meg i!

Ellers fikk jeg bra respons på mitt innspill i Østre Agder-møtet mandag, vedr. muligheter for et samarbeid i jakten på økonomiske tilskuddsordninger. Her har nok flere kommuner de samme utfordringene som oss, og saken vil bli tatt opp på det første møtet etter ferien. Da har forhåpentligvis samtlige 8 kommuner (inkl. Grimstad) vedtatt de foreslåtte vedtektene for Østre Agder. Dette vil være en viktig arena for felles mål, uten at kommunene blir fratatt noe som helst myndighet. Østre Agder vil i all hovedsak fungere som et strategiorgan, da avgjørelser som er av økonomisk betydning fortsatt vil bli tatt i hvert enkelt kommunestyre.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar