lørdag 30. mai 2009

Asylmottak i Gjerstad

Det er iflg. AAB nå sikkert at det vil bli etablert et asylmottak i Gjerstad.

Som dere muligens har registrert har jeg vært blant de som er skeptiske til en slik etablering i Gjerstad. Jeg mener fortsatt det er mer fornuftig at asylmottak bør være tilknyttet større kommuner enn vår, ikke minst pga. kommunikasjonstilbudene, eller mangel på slike i Gjerstad. Selv om det går busser fra og til Gjerstad flere ganger på dagtid er det på kveldstid, i helgene og ikke minst i feriene meget begrensede muligheter for at asylantene kan bevege seg utenfor bygdas grenser.

Vi har i den siste tiden diskutert busstilbudet vi har fått etter Nettbuss overtok RTB. I møte med sentrale fylkespolitikere, bl.a. fylkesordfører Laila Øygarden, fikk jeg stor forståelse for at det å ikke kunne tilby et bedre busstilbud gjør det vanskelig å drive en god integreringspolitikk. I enda større grad vil dette gjelde et asylmottak for enslige ungdomner mellom 15 og 18 år.


Det er fylkeskommunen som bevilger rammene til offentlig kommunikasjon i fylket, og om mottaket kommer må fylkeskommunen nødvendigvis bevilge ekstra midler slik at vi kan tilby gode nok kommunikasjonsmuligheter for de som bor i mottaket. Jeg regner det også som en selvfølge at det følger med tilstrekkelige midler fra statlig hold som skal sørge for at vi kan tilby tjenester av en tilfredsstillende kvalitet. Jeg går ut fra at vår egen stortingsrepresentant Inger Løite, som for øvrig er en forkjemper for at vi får et asylmottak i Gjerstad, også har sjekket at tilskuddsordningene er tilstrekkelige til at mottaket ikke vil påføre kommunen ekstra økonomiske belastninger.

Jeg må si det er ganske frustrerende å se at det i denne saken ikke blir tatt hensyn til hva flertallet i kommunestyret i Gjerstad mener. UDI bør snarest fjerne linjen i søknadsbeskrivelsen som sier noe om at det er avgjørende at kommunene er positive til en etablering. Det viser seg jo at kommunene blir overkjørt uansett.

APs Knut Hagelia hevder i et innlegg i AAB at det var kommet nye opplysninger som gjorde til at partiet ikke lenger var skeptisk til en etablering av asylmottak. Jeg skulle gjerne likt å vite hvilke opplysninger dette var, Knut? Forsøk gjerne å skrive en kommentar her i bloggen, eller få en av dine partifeller til å hjelpe til om du ikke får det til..;-) Du kan også sende meg en mail, så kan jeg legge ut svaret ditt. For e-post, det vet jeg du er en kløpper på!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar