torsdag 14. mai 2009

Innom hjemme en liten tur...

Hei!

Da er jeg innom en kort tur hjemme for å snu litt rundt i kofferten igjen. Ordførerkonferansen i regi av KS (Kommunenes Sentralforbund) var en litt blandet opplevelse, noe bra men også noe dårlig. Statsminister Jens Stoltenberg deltok også, og han informerte landets ordførere om "tingenes tilstand" i kongeriket. Dette var en grei gjennomgang, heldigvis uten så mye partipolitisk "valgflesk", for som han selv sa; Dette må vel være den eneste forsamlingen det ikke er noe særlig vits i å drive valgkamp for, siden jeg regner med at de aller fleste ordførere i landet har bestemt seg for hva de skal stemme til høsten...

Dette hintet tok tydeligvis ikke hans partikolleger fra AP særlig hensyn til, da flere av AP-ordførerne hadde forberedt de reneste valgtalene til spørsmålsrunden etterpå, i stedet for å gjøre det det som var meningen, stille spørsmål til statsministeren som vi alle kunne ha nytte av å vite mer om. Utrolig irriterende og fullstendig bortkastet tid!

Det blir veldig mange politiske diskusjoner på slike konferanser, og selve nettverksbyggingen i seg selv er ganske interessant og viktig i seg selv. Det å diskutere egne lokalpolitiske utfordringer med statsråder, partiledere og ordførerkolleger er veldig nyttig. Man plukker opp noen tips her og der, og noen kan sikkert også gjennomføres i vår kommune. Man har også noen å kontakte om man skulle stå foran en utfordring man ikke alene har svaret på.

Etter mer eller mindre en uke i strekk med politikk fra morgen til langt på natt merker jeg nå at hodet snart trenger en liten pause. Jeg gleder meg derfor til helga, selv jeg har et par oppdrag både lørdag og søndag. I tillegg har jeg tenkt meg på Klokkergården for å se Gjerstad KNUSE Risør...;-) Håper mange av dere også blir med!

I morgen, fredag er det som tidl. nevnt generalforsamling i Agder Energi i Kr.sand. Da skal bl.a. aksjeutbyttets størrelse vedtas.

Ellers ser jeg at AAB i dag også refererer til min nye blogg. Hadde de lest hva jeg skrev i mitt første innlegg litt mer nøye hadde de sett at jeg oppfordrer mine politikerkolleger, ikke bare mine partikolleger i kommunestyret, om å opprette en blogg. Kanskje vi sammen kan få opp interessen for lokalpolitikk i kommunen vår. Ikke minst vil vi kunne gjøre det enklere for velgerne å ta et riktig valg til høsten.

Ha en riktig fin torsdagskveld!

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar