fredag 19. juni 2009

Avslutning for 10. klasse

I kveld er jeg invitert med på avslutningsfest for 10.klasse. Å være ferdig med 10 år på skolen kan nok være en lettelse for mange av de unge, men sikkert også litt vemodig for noen.

Nå går veien for de fleste ut for å få seg videre utdannelse innen ulike fagfelt. Noen har sikkert allerede bestemt seg for hva de vil bli, andre er usikre. At det blir en spennende reise er i alle fall sikkert.

Å ikke kunne tilby videregående skole i egen kommune er selvfølgelig et minus i noen sammenhenger. Imidlertid tror jeg det finnes flere fordeler enn ulemper. Ved å måtte reise ut for å ta videregående utdannelse får de unge litt "luft under vingene" og lærer seg en rekke ting de får bruk for i livet videre.
Jeg håper faktisk at de aller fleste tar seg en tur ut i verden for i tillegg til selve utannelsen, å høste erfaringer fra livet andre steder. Selv har jeg bodd en periode i Oslo, og angrer ikke det minste på det. Det er sunt å få litt annet perspektiv på ting, og man snapper opp mye lærdom bare ved å bo på et annet sted enn det man har vokst opp i. Ikke minst i matveien kan man få utrolig mange nye opplevelser. Verden er faktisk mye større enn Grandiosa og Sjokade...

Når den tid kommer at man er ferdig med sin utdannelse håper jeg selvfølgelig at flest mulig flytter hjem til Gjerstad igjen, med kofferten full av kompetanse og energi for å være med på å utvikle bygda vår videre. Kanskje har de også med en kjæreste/ektefelle og barn med på flyttelasset. En av våre viktigste oppgaver som politikere er å legge til rette for at de unge velger å komme tilbake igjen, med tilgjengelige tomter og et godt kommunalt tjenestetilbud. Dette føler jeg vi er på god vei til å få til, med fine boligtomter i alle deler av bygda.

Jeg vil derfor i kveld ønske våre avgangselever lykke til videre i sitt utdanningsløp og velkommen hjem til Gjerstad om noen år. "Ut for å lære, hjem for å være" er vel et ganske godt motto?

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar