tirsdag 23. juni 2009

Formannskapsmøte og kammermusikkfest

Dagens formannskapsmøte ble innledet med en informasjon fra UDI Sør ang. etableringen av asylmottak for mindreårige på Egdehall.

Det var nyttig å få vite mer om hvilket ansvar som hviler på kommunen og på driveren av mottaket. Vi fikk også høre om erfaringer fra andre mottak rundt i landet. Etter informasjonen må jeg si at jeg fortsatt er skeptisk, dog ikke riktig så mye som før dagens møte. Det hjelper forresten også lite å være skeptisk lenger, for nå blir jo mottaket en realitet uansett. Vi får som sagt tidligere gjøre så godt vi kan for at dette skal bli best for alle parter.

En ting er sikkert, at skal vi få dette til å bli bra vil det også kreve noe av kommunens innbyggere. Selv om dette er ungdom som ikke blir fastboende er det viktig at vi behandler dem som medmennesker, og våger å bry oss om dem. Det er også viktig å huske på at dette ikke er en gjeng med kriminelle som kommer, men unge mennesker med behov for en tryggere tilværelse enn der de kommer fra. Jeg håper vi sammen kan gjøre deres opphold i Gjerstad til å bli så smertefritt og trivelig som mulig for alle parter.

Ellers har jeg også fått vite at innehaveren av det nye asylmottaket allerede har investert store beløp i transportmidler og utstyr til fritidsaktiviteter. Dette er gode nyheter. Jeg må si et av de viktigste ankepunktene var at de unge skulle bli "isolert" på Egdehall. Dette ser altså nå ut til å løse seg.

I møtet for øvrig ble administrasjonens forslag til ruspolitisk handlingsplan enstemmig vedtatt. Politikerne ga tydelig positive tilbakemeldinger på et godt utført planarbeid så langt. Personlig ser jeg med forventninger på at selvbyggerprosjektet kommer i gang, et vinn/vinn tiltak både for brukere og Gjerstad kommune.

Økonomisjefen rapporterte om "stoda" etter første tertial. Vår økonomisjef er grei å forholde seg til, da vi får de harde fakta på bordet uten at tallene er pyntet på. Det kom ganske klart fram at vi er nødt til å se på ansettelsespolitikken i kommunen. Siste år er det opprettet 8,5 nye stillinger, og dermed begynner varsellampene å lyse i forhold til hvordan vi skal betjene de økte lønnsutgiftene. Som politikere må vi nå foreta nøye avveininger innen alle enheter for å redusere arbeidsstokken, men må samtidig regne med at dette får konsekvenser for tjenestetilbudet i kommunen.

Det kan bli tøffe budsjettforhandlinger til høsten...

I kveld har jeg vært på åpningen av Risør kammermusikkfest i Risør kirke og på mottakelse på rådhuset etterpå. Det er et imponerende arrangement som i år arrangeres for 19. gang. Publikum fikk oppleve en flott åpningskonsert, som høstet stor jubel fra de fremmøtte. Det er jo litt artig å få oppleve "finkultur" også i blant, så et besøk på en av konsertene kan absoulutt anbefales. Jeg kan tenke meg at en konsert i havgapet på Stangholmen i solnedganen må være spektakulær... Konserten er lørdag kl. 21.00. Se mer her:

http://www.kammermusikkfest.no/?art=12605&gruppe=2785


mvh Rune

2 kommentarer:

  1. Hei Rune.
    Jeg innbiller meg at jeg er en av veldig mange som følger med på bloggen din, men ser samtidig at du får veldig få kommentarer. Jeg håper ikke det får deg til å vurdere å slutte og skrive.
    For det må du altså ikke.
    Du har fått iallefall meg til å bli interresert i hva som skjer i kommunen i tillegg til at du tar opp også generelle temaer du er opptatt av. Det du hadde om "Citisense" var en vekker. Stå på Rune.

    Albert Nævestad

    SvarSlett
  2. Hei Albert! Takk for hyggelig kommentar!

    Jeg kommer til å legge ut innlegg i bloggen når jeg har noe som jeg tror kan ha interesse for folk, uansett kommentarer eller ei. Jeg kan ikke garantere at det blir like mange oppdateringer som det har vært frem til nå, da kommunen går litt "i dvale" den neste måneden. Men noe skal det nok bli likevel!

    SvarSlett