torsdag 18. juni 2009

Positive anbudstall for Sunde skole

Skolesaken har vært en gjenganger i min tid som ordfører. Nå ser det endelig ut som at vi skal komme i mål med anbudsprosessen, slik at vi i løpet av sommeren kan få satt det første spadetaket i jorda.

Anbudsdokumentene som har kommet inn har vært positiv lesning. Min mening har hele tiden vært at det ikke kan være noen god idé å rehabilitere den gamle ungdomsskolen fremfor å bygge ny. Nå har vi fått en bekreftelse på at dette var riktig. Da vi forsøkte å få inn anbud på dette fikk vi en pris på 100,5 mill. kroner. Nå får vi faktisk en ny skole med rehabilitert svømmebasseng og gymsal til en langt lavere pris. Dette vil slå positivt ut for kommunens økonomiske fremtidsutsikter.

Selv om jeg registrere at lokaliseringsspørsmålet fortsatt ikke er helt begravd hos mine politiske "motstandere" i Arbeiderpartiet, håper jeg vi nå kan stå sammen om å få på plass en funksjonell og fremtidsrettet ungdomsskole. For meg har det å få på plass en ny skole vært det absolutt viktigste argumentet. Når det gjelder plassering vil det bestandig være noen som ikke er enige i valget som er gjort. Noen har av den grunn måttet lide politiske nederlag, men det er jo slik det fungerer i en demokratisk prosess.


Vedtaket om valg av entreprenør skal tas i kommunestyret på torsdag. Uansett hvem valget faller på vil det sikkert bli bruk for lokale underleverandører. Dette vil derfor ganske sikkert slå positivt ut for flere bedrifter i Gjerstad og kommunene rundt oss.

Ellers har jeg både i debattforumet på www.gjerstad.org og på telefonen fått noen tilbakemeldinger på utfordringer i forbindelse med driftstilskuddsordningen for fysioterapitjenesten i kommunen. Jeg kommer derfor i kommunestyret 25. juni til å be administrasjonen redegjøre for denne ordningen, som faktisk er ganske komplisert å forstå for oss som ikke er fagutdannet på området. Jeg regner med at dette vil klargjøre problemstillingen.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar