torsdag 25. juni 2009

Snart går spaden i jorda for nye Sunde skole!

Som forventet ble det i kveldens kommunestyremøte et enstemmig vedtak for å gå for rådmannens forslag i skolesaken. Dermed går kommunens administrasjon umiddelbart i gang med kontraktsarbeidet med Kruse Smith AS som generalentreprenør.

Flere politikere gjorde det klart at det fra politisk hold nå ble forventet at prosjektet ikke skal sprekke økonomisk. Det er ansatt en egen byggeleder fra Asplan Viak som skal ha det daglige oppsyn med byggingen som skal bidra til at rammene holdes. I tillegg ble det satt ned en egen byggekomite, der kommunestyret valgte ut to politiske representanter som medlemmer:

Fra posisjonen: Undertegnede som medlem, Kjell T. Grunnsvoll som varamedlem.
Fra opposisjonen: Inger Løite som medlem, Samuel Arnt Larsen som varamedlem.

I saken ble det for øvrig også diskutert om det skulle bevilges ekstra midler til varmtvannsbasseng for revmatikere. Mitt inntrykk er at de aller fleste representantene var positive til initiativet og påtrykket fra Gjerstad revmatikerforening, men at et ekstra vedtak på dette vil forkludre igangsettingen av skoleprosjektet, ikke minst ville det medføre en risiko for å måtte betale en ekstra høy pris i form av tilleggsarbeider som ikke var oppført i anbudet. Dermed ble det ikke gjort vedtak om å investere de ca. 2.000.000 kronene et tilpasset basseng ville koste.

Jeg vil likevel forsøke å introdusere ideen om et felles varmtvannsbasseng for revmatikere for de fem østkommunene i Aust-Agder, som bare skal brukes til dette formålet. Noe av problemet med varmtvannsbasseng er at de ikke kan brukes mer enn en dag pr. uke om det resten av uka skal brukes av skoleelever. Dette pga. tiden det tar å kjøle ned bassenget fra 34 grader til vanlig badetemperatur. Kunne vi klare å få til et felles varmtvannsbasseng for østregionen ville dette kunne brukes hver dag, og dermed kunne kommunene disponere bassenget en dag hver. Det ville samtidig være grunnlag for en bedre økonomisk drift av et slikt badetilbud for revmatikere og andre som har behov for ekstra oppvarmet badevann.

Til nå har de fleste samarbeidsprosjekter mellom våre kommuner medført at vertskommunen blir lagt til andre kommuner. I dette tilfellet mener jeg det burde ligge til rette for å kunne få et slikt tilbud lagt til Gjerstad, som tross alt ligger midt i mellom Tvedestrand og Åmli, og samtidig mellom Vegårshei og Risør. Om de andre kommunene er enige i forslaget vil vise seg, men jeg har i alle fall tenkt å forsøke på å få dem med på ideen!

Etter kveldens møte var vi samlet til sommeravslutning hjemme på verandaen hos meg, og det tror jeg alle satte pris på. Selv om vi ikke helt klarte å slippe tak i politiske utfordringer og muligheter, var diskusjonene i en løsere tone enn i kommunestyret. Slike settinger tror jeg er viktige å ha i blant for å oppnå et best mulig samarbeidsklima, selv om vi i mange tilfeller er uenige i selve sakene vi diskuterer. Utenfor kommunestyresalen har vi respekt for hverandre, og jeg innrømmer gjerne at jeg har flere gode venner blant mine politiske motstandere.

mvh Rune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar